23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Minst 15 döda när gruvdammen brast

Gratis lockar inte längre

Han hittar brister i 3D-metallen

Brytpunkten för ”Industri 4.0” närmar sig

Enzymer fixar vätgas

Efter omfattande omstrukturering och varsel – nu rekryterar de 

Nyhetsbrev

Internationella unga forskare till Sverige

Arkiv
Plus

Bakteriefritt i skärvätskan

Digitalt stöd till pappersbruket

Ny digital närvaro ska möta kundernas behov

KSB lanserar ny webbplats och webbshop

Plus

500 miljoner liter i vattenförlust – om dagen

Det är få vattenverk som får ut fullt värde från sina mätdata. Bara 13 procent av vattenverken använder intelligent vattenmätning för att avslöja vattenförlust. Det finns en stor, orealiserad potential för de svenska vattenverken.

Vad berättar han för kronprinsessan?

Efter Ovakos varsel – nu kritiseras facket

Pappret som fångar olja i vatten

Plus

Robotgripdon blir intelligenta

Vi har besökt Schunks robotkonferens "Expert Days" i Odense i Danmark. Här är vår intervju med Schunks vd Henrik Schunk om framtiden robotgripdon.

Plus

De skådar in i kristallkulan

Vi har besökt PiiA Summit och spanat in vad som händer i forskningsfronten inom processindustrins arbete med IT och automation.

Skattjakt i Bergslagen

Topp 10 för Stora Enso

Kan vinna pris för vattenhanteringen

Gaslarm hos LKAB

"Ett av få områden där utvecklingen i Sverige spelar roll i världen"

Historiskt bruk i konkurs

Satsar på återvinning av lågaktivt avfall

Stålproduktionen fortsatt hög

Ståltillverkaren tar sig vatten över huvudet

Förlorade finger vid underhåll

200 miljoner satsas på pilotanläggning för lagring av fossilfri vätgas i Luleå

BASF investerar i kemisk plaståtervinning

Nu vill de använda mer pellets

SPM Instrument lanserar app för smidigare mätningar

Kina producerar så det glöder

Experten varnar – riskerna med efterlängtade 5G

Ståljätte sänker vinstprognos på grund av böter

Efter flera års kamp - nu har de gett upp

Risk för explosion hos LKAB- NU UPPDATERAD

Flertalet gruvarbetare befaras ha omkommit

Explosion vid kraftstation

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Gardner Denver’s Elmo Rietschle vakuumpumpar och Gas kompressorer hos AxFlow

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Tre sätt att konfigurera en splitter och nyttja kraften i stift 2!

Hur god spårbarhet har du?

Se oss på Balluff som er Bodyguard för era processer!

Anmäl er till kostnadsfritt JUMO webinar inom ph-mätning och mätteknik- 3 september

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

EMC probelm i industriella nätverk

Lindh Automation - Fit4PROFINET package

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Sänd till en kollega

0.158