23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Slamutredning överlämnad

Utredningen om en hållbar hantering av avloppsslam överlämnades idag till Miljödepartementet.

Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Små kärnkraftsreaktorer för framtidens el

Brand i bruket

Forskningsprojekt ska förbättra bearbetningen av metall

Nyhetsbrev

Träfibrer ger billigt elektriskt ledande material

Arkiv

Billerud Korsnäs får böta för arbetsplatsolycka

Nu stängs sista kolpannan

Här är teknikprylarna gruvorna önskar sig

"Hälften av Sveriges koldioxidutsläpp kan tas bort"

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Hon vill satsa 1000 miljarder euro

Får släppa ut nickel trots Naturvårdsverkets nej

Milstolpe uppnådd för anläggning med ny teknik

Nytt centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet

Minst två döda vid kraftig explosion

Fristående mobilnät i gruvan

Här är vagnen som ska rädda den instängda gruvarbetaren

Åtta miljoner till nya massaprocesser

Shell träder in på polykarbonatmarknaden

Smurfit Kappa efter förra veckans explosion - UPPDATERAD

Ställningsföretag sparkas för bristande säkerhet

Finlands sak är vår - snart strejk igen och svenska företag berörs

Glädjande besked för Bergsskolan - UPPDATERAD

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Kärnkraftsrekord

Svensk ståljätte importerar sitt kol från Australien

Brand hos massabruket

Lakverk för bättre återvinning

Satsar på biokol

Inget brott hos Stora Enso

Rena vatten med bark?

Spännande teknik kan ersätta fossil olja

Många misslyckas med AI

Grafitfabrik planeras i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

AxFlow AB stärker organisationen

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul och ett Gott Nytt År!

Kyltork för daggpunkt bättre än -20 °C

Enkel tillgång till effektiv verktygshantering, går det?

Balluff tar dig ett steg närmare IIot!

Snart är den här – vår nya multisensor!

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Hur minskar du driftstopp hos er?

Balluff ger dig maximal energi!

Förebyggande tryckluftservice - Ingersoll Rand

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Skruvkompressorer med premium prestanda - Ingersoll Rand

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Ny teknik: Systemlösningar med silikonövergjutning

Sänd till en kollega

0.156