Skogsindustrierna håller på att sätta ihop ett åtgärdspaket som kan hjälpa svensk skogsindustri att behålla sin konkurrenskraft. I det ingår förbättringar på transportområdet. Ett beslut om att öka vikten för virkestransporter med 16 ton, från 60- till 76 ton, innebär att svensk skogsindustri kan sänka sina bränslekostnader med 200 miljoner kronor per år.
– Vi för en dialog med näringsdepartementet och jag hoppas på ett positivt besked, säger Carina Håkansson till Papernet.
Finland genomförde en sådan höjning i höstas och där har skogsindustrin stärkt sin konkurrenskraft med 10 procent.
I Finland har det blivit färre lastbilar på vägarna till följd av beslutet.
Enligt det finska Trafikverket ger en ökning med 16 ton besparingar i logistikkostnader på cirka 1,6 - 3,2 miljarder kronor per år under en 20 -års period.
Miljön gynnas också av en ökad maxvikt i form av minskade koldioxidutsläpp med cirka 150 ton per dag.