Projektet, kallat Autopaint, samlar aktörer som Volvo Cars, Volvo Group, Scania, Saab, IKEA samt forskningsinstituten RISE och Fraunhofer-Chalmers Centre. Tillsammans utvecklar de nästa generations automatiserade och klimatsmarta lösningar för ytbehandling med hjälp av simulering och artificiell intelligens.
Det skriver Proton Finishing i ett pressmeddelande.
– Det här projektet visar vilken kraft som finns när industri, forskning och teknik möts. Genom att driva utvecklingen mot AI-styrd ytbehandling tar vi ett steg närmare en framtid där tillverkning inte bara är effektivare, utan också mer hållbar. Vi är stolta över att få vara med och forma den resan – tillsammans med några av Sveriges mest innovativa aktörer, säger Henrik Dyberg, vd för Proton Finishing.
Autopaint-projektet kopplar ihop simuleringsplattformen IPS Virtual Paint med AI-algoritmer som automatiskt beräknar optimala robotprogram och processparametrar. Genom att kombinera fysikbaserade modeller med verkliga driftdata kan energianvändning, avfall och materialförbrukning reduceras stegvis.
Initiativet ligger i linje med branschens hållbarhetsmål inför 2030 – där målet är att uppnå upp till 50 procent minskad färgmaterialförbrukning, 25 procent lägre energikostnader och 75 procent mindre avfall.
Genom projektet stärker Proton Finishing sin position som en nyckelaktör inom AI-drivna tillverkningsprocesser och digitaliserad ytbehandling, med målet att forma framtidens effektiva och cirkulära produktionssystem.