23948sdkhjf

Lignin nu även i värmländsk asfalt

I samarbete med Forshaga kommun och Stora Enso har Peab Asfalt fått chansen att använda träets naturliga bindemedel, lignin, i stället för fossilbaserad bitumen på ytterligare en teststräcka.

– Förra året utförde vi våra första testytor med lignin och i år har arbetet intensifierats. Vi har nu gjort försök och provytor i ett antal kommuner samt även en teststräcka tillsammans med Trafikverket. Våra beläggningar med lignin har så här långt visat på goda resultat, säger Lars Jansson, laboratoriechef på Peab Asfalt.

– Det känns väldigt spännande och viktigt att ha det här branschöverskridande samarbetet samt att arbeta nära våra kunder för att utveckla en klimatförbättrad och mer beständig asfaltbeläggning. Samarbete är en förutsättning för att driva dessa frågor framåt, säger Lars Jansson.

Sträckan som läggs asfalteras med Eco-Asfalt, en typ som använts av Forshaga kommun i två år. Vid tillverkningen av asfalten används då förnybar bioolja som bränsle vid torkning och uppvärmning av stenmaterialet. Eftersom det är den mest energikrävande delen av processen minskas utsläppen av koldioxid radikalt jämfört med förbränning av fossila bränslen.

Nu tar kommunen ytterligare ett kliv i och med att bindemedlet i asfalten på den aktuella teststräckan delvis byts ut mot lignin som levereras av Stora Enso.

På Stora Enso utvecklar vi kontinuerligt nya produkter från våra förnybara råvaror. Således kan vi erbjuda lösningar som hjälper företag att nå sina klimatmål. I asfalt ersätter Lineo, vårt lignin, fossilbaserad bitumen vilket minskar koldioxidavtrycket, säger Heikki Lotti, Business Development Senior Specialist Lignin, division Biomaterials Stora Enso.

Morgan Häggbom, teknisk chef i Forshaga kommun ser fram mot projektet och utesluter inte att det kan följas av fler.

Forshaga kommun ser positivt på en utveckling med ett nytt inhemskt bindemedel, vilket innebär mindre behov av olja framöver. Det känns spännande att just Forshaga är först i Värmland med denna typ av beläggning. Vi kommer att följa upp denna gata med stor nyfikenhet i framtiden för att eventuellt utföra fler projekt med lignin, säger Morgan Häggbom.

Johan Bolander, arbetschef tillverkning Peab Asfalt, betonar att ligninet inte bara har miljömässiga fördelar.

Vi ser detta som en mycket spännande utveckling, där vi med råvaror från skogen kan sänka våra koldioxidutsläpp och samtidigt göra oss mindre importberoende. Kan vi driva utvecklingen mot att mer bindemedel till våra belagda vägar hämtas ur nordiska skogar är det mycket positivt. Vi ser miljömässiga fördelar, jobbskapande och mer hållbara beläggningar framför oss när vi nu utvecklar tekniken med att tillsätta lignin till vår Eco-Asfalt, säger Johan Bolander.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078