23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Processrdic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Flis och sågspån kan bli flygbränsle

Biomassa från skogsindustrin kan komma att bli flygbränsle, det visar ny forskning från Chalmers.

I budgetpropositionen för 2021 lämnade regeringen förslag på att skärpa kraven på reduktionsplikt för flyget. I förslaget anges att flygbränsle ska innehålla 30 procent biodrivmedel 2030, detta för att stimulera produktion av biobaserat flygbränsle och givetvis att nå klimatmålen.

– Flygindustrin behöver fler alternativ än elektrifiering för att nå klimatmålen. Vi har sökt efter en teknik som kan låsa upp marknaden för inhemsk produktion av förnybart flygbränsle i stor skala, säger Christer Gustavsson, ledare för forskningsprojektet Sunalfa som analyserat produktionskedjan på systemnivå från råvara till slutprodukt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173