23948sdkhjf

Lars Idermark lämnar Swedbank - inte förenligt med uppdraget inom Södra

Lars Idermark, vd och koncernchef för Södra, har beslutat sig för att lämna rollen som ordförande i Swedbank med omedelbar verkan. Därmed går nuvarande vice ordförande Ulrika Francke in i rollen som ordförande.

Det framgår av ett pressmeddelande.

– Efter den senaste tidens starka debatt om Swedbank och frågan om bankens hantering av misstänkt penningtvätt i Baltikum har jag funnit att den massmediala uppmärksamheten som detta skapat inte är förenlig med mitt vd-uppdrag i skogskoncernen Södra. Därför har jag kommit fram till att det bästa beslutet är att jag lämnar uppdraget som ordförande i Swedbank med omedelbar verkan, säger Lars Idermark i en skriftlig kommentar.

Läs också: Brand vid Södras Bruk

Han säger att det har varit svårt att i ett massmedialt uppskruvat läge få gehör för proportioner, sakfrågor och att kunna bemöta direkta felaktigheter.

– Till detta kommer också värnandet om banksekretess och de lagar och regler som en bank har att följa på de marknader där den verkar. Detta gör kommunikationsaspekten extra utmanande, säger han.

Läs också: Södra först i världen med fossilfri biometanol

Lars Idermark blev ombedd att bli ordförande när den så kallade finanskrisen inträffade 2008.

– Efter ett antal år kände jag att mitt uppdrag var slutfört. Swedbank hade kommit in i en annan fas och jag lämnade därför ordförandeskapet, men blev ombedd att sitta kvar i bankens styrelse. 2016 fick dåvarande ordförande och vd lämna banken. Även denna gång frågade valberedningen i ett akut läge om jag hade möjlighet att bli ordförande. Av lojalitet och värnandet om bankens bästa accepterade jag uppdraget, säger han.

Lars Idermark menar att han alltid satt aktieägarna och kunderna i främsta rummet och att den senaste tidens utveckling därför är djupt beklaglig.

– Det kommer att ta lite tid att återskapa förtroendet. Men Swedbanks position som en av Europas mest lönsamma och framgångsrika banker kommer att kunna behållas. Banken är väl positionerad för att möta de nya krav som ställs på en modern bank som ska klara konkurrens från helt nya aktörer, ligga i framkant med digitala lösningar och samtidigt värna om sin position i lokalsamhället där personliga möten med privat- och företagskunder är avgörande.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141