23948sdkhjf

De vill hitta innovationerna i skogen

Nu har det öppnats en ny möjlighet för entreprenörer som vill samarbeta med stora bolag som SCA och IBM för att skala upp sina gröna innovationer. Forest Business Accelerator är ett intensivt program som ger utvalda startups från hela Sverige stöd för snabb utveckling med fokus på att nå internationella marknader.

Läs också: SCA optimerar motorerna

Programmet är ett samarbete mellan SCA, IBM, RISE Processum och BizMaker för utveckling av skogliga innovationer. Acceleratorn ger utvalda startups från hela Sverige tillgång till affärsutveckling, teknik och samarbetsmöjligheter med stora bolag. Nya ansökningar tas emot under perioden 6 februari – 10 mars och programmet pågår maj – november.

– Acceleratorn skapar värde åt två håll. Till programmet antas företag som kan effektivisera skogsbranschen och bidra till att hitta hållbara lösningar på identifierade problem. Entreprenörerna får stöd i att utveckla sin innovation och snabbt nå framgång på internationella marknader, säger Monica Vestberg, projektledare för Forest Business Accelerator och affärsrådgivare på BizMaker.

Skogsråvara kan idag användas som ett klimatsmart alternativ för allt från förpackningar, kosmetika, kläder och bränsle. Genom programmet genereras helt nya lösningar för både bättre affärer och en grönare värld.

– I stort sett alla bolag som tidigare medverkat har en produkt eller tjänst som åstadkommer en positiv miljöförändring. De här unga bolagen har ofta en unik spets inom ett visst område. Att få utveckla sin innovation i nära samarbete med etablerade företag innebär stora vinster för både det lilla bolaget och det stora, säger Monica Vestberg.

SCA ser ett stort värde av utbytet. Magnus Viström, innovationschef för SCA, framhåller de goda synergierna mellan skogsindustriell utveckling, digitalisering och entreprenörskap.
– I den här korskopplingen ser vi att det finns kraft och möjlighet att få ut någonting bra. Vi fungerar som en ledkund där bolagen guidas till en produkt eller tjänst som skapar värde. Vi delar med oss av vår kunskap samtidigt som vi själva får nya influenser. Det är en win-win situation, säger Magnus Viström.


Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.062