23948sdkhjf

Vill testflyga svenskt biobränsle

| Av Lena Andersson | Tipsa redaktionen

Finansiering till studie om flygjetbränsle av svenska skogsrester

Luleå tekniska universitet har beviljats finansiering av Energimyndigheten till en förberedande studie, för att förhoppningsvis inom ett par år producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester och testflyga bränslet med kommersiellt flyg i Sverige. Detta framgår i ett pressmeddelande.

Projektets aktörer spänner över hela värdekedjan med flygbolagen SAS och BRA, holländska SkyNRG, forskningsinstitutet Rise, tyska Ineratec och Schmidtsche Schack, Smurfit Kappa Piteå, Sveaskog, Fly Green Fund, och Svebio, samt med stöd av Swedavia, ägare av flygplatser i Sverige och KLM.

Energimyndigheten skriver i den beviljade ansökan att projektet har potential att bidra till utveckling och ökad användning av hållbara biobränslen för flyg i Sverige.

– Huvudmålet med hela projektet är att tillhandahålla en teknisk och ekonomisk validering av konceptet; att flyga kommersiellt på svensktillverkat biojetbränsle, baserat på svenska skogsrester. Resultatet av studien ska klargöra förutsättningarna för en demonstration av hela värdekedjan från skogsbaserat råmaterial till flygjetbränsle och kan ses som ett förkommersiellt steg till faktisk användning av biojetbränslet inom kommersiellt flyg i Sverige. Vi vill visa att det här funkar i praktiken och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet, i pressmeddelandet.

Energimyndigheten bedömer studien som viktig för att utvärdera och analysera förutsättningarna och potentialen för flygbränsle produktion via förgasning följt av Fischer Tropsch (FT)-syntes.

Läs också: Lyckad miljösanering med grönlutslam

Luleåforskarna anser att förgasning av skogsbaserade råvaror följt av FT-tekniken och upparbetning till produkter är den mest relevanta och lovande i svenskt perspektiv de närmaste åren när det gäller teknikmognad, råvarutillgång, hållbarhet och kostnad.

Verkningsgraden till gröna produkter från de två mest lovande skogsråvarorna grot och svartlut är cirka 40 procent med FT-tekniken.

Läs också: 30 miljoner för ökad tillgång på biomassa

– Vi anser att konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.

Han uppger att konceptet även kan utvecklas för att med extra tillgång av vätgas, via elektrolys av vatten från förnybar el, mer än fördubbla mängden biojetbränsle från samma mängd biomassa.

Förstudien som nu beviljats av energimyndigheten innebär bland annat teknisk utredning av tillverkningsteknik för ett möjligt demonstrationsprojekt vid LTU Green Fuels, bränslecertifiering, utredning av distributionskedjan av biojetbränslet för att effektivt levereras till de svenska flygplatserna, planering av fälttester i flygplan samt att undersöka hur en affärsplan skulle se ut för att kunna stödja en kommersialisering av tillverkningstekniken.
Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energirekord 2018

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Han säger upp 120 anställda

Kärnkraftsprojekt stoppas

Gruvbolag toppade i rapport

Kork blir bränsle med ny förgasare

Nyhetsbrev

Bland de bästa i världen

Arkiv

Säkerhetsstandarder på robotikområdet revideras

Drönare ska bli ett verktyg för prospektering

Perstorp varslar

Han blir BillerudKorsnäs nya chef

I samband med expansionen lämnar han som vd

Vi bjuder på entrékort till Hannover Messe

Omsättningsrekord för robotföretaget

Uppsala värms med 9000 ton kol

Bajsmolekyl skapar ny plast

Tysk energijätte köper vindkraft i Sverige

SKF flyttar huvudkontoret

Första guldet på gång

Sex dog i krock med malmtransport

Flera affärer och nytt partnerskap

Nytt steg mot fosforåtervinning

Räcker råvarorna för framtidens energi?

Köper tysk pumpdistributör

Föreläggande mot Ringhals

Vill ha mer kunskap om tillståndsprocessen

Oljejättarnas topp-10

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Kommittéledamöter utsedda av Regeringen

Nya lagar och regler 2019

LKAB jagar efter ny malm

Ny mässa för VA och avfall

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Hotet är över

Samarbete ger mervärde

Ny CFO för RISE

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Säkerhet för människa och maskin

ProMesh - Unika Switchar frå Indu-Sol

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

God Jul & Gott Nytt År önskar JUMO

Universal koppling till IO-Link

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Örebro, 28-29 november

Innovativ, kompakt SIL- och PL-lösning för temperatur

Velocity ett nytt sortiment av tryckluftdrivna membranpumpar från Wilden

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Termiska flödesregulatorer

Ny Linjelaser i rostfritt stål

RS Components meddelar att Microchips nya utvecklingskort med AVR®-mikrokontroller är tillgängliga

RS Components släpper information om Big Step Challenge på electronica 2018

Universal användning – även under svåra förhållanden

RS Components erbjuder nu kalibrerade produkter

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Växjö, 17-18 oktober

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter frå...

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-ko...

Sänd till en kollega

0.125