23948sdkhjf

Vill testflyga svenskt biobränsle

| Av Lena Andersson | Tipsa redaktionen

Finansiering till studie om flygjetbränsle av svenska skogsrester

Luleå tekniska universitet har beviljats finansiering av Energimyndigheten till en förberedande studie, för att förhoppningsvis inom ett par år producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester och testflyga bränslet med kommersiellt flyg i Sverige. Detta framgår i ett pressmeddelande.

Projektets aktörer spänner över hela värdekedjan med flygbolagen SAS och BRA, holländska SkyNRG, forskningsinstitutet Rise, tyska Ineratec och Schmidtsche Schack, Smurfit Kappa Piteå, Sveaskog, Fly Green Fund, och Svebio, samt med stöd av Swedavia, ägare av flygplatser i Sverige och KLM.

Energimyndigheten skriver i den beviljade ansökan att projektet har potential att bidra till utveckling och ökad användning av hållbara biobränslen för flyg i Sverige.

– Huvudmålet med hela projektet är att tillhandahålla en teknisk och ekonomisk validering av konceptet; att flyga kommersiellt på svensktillverkat biojetbränsle, baserat på svenska skogsrester. Resultatet av studien ska klargöra förutsättningarna för en demonstration av hela värdekedjan från skogsbaserat råmaterial till flygjetbränsle och kan ses som ett förkommersiellt steg till faktisk användning av biojetbränslet inom kommersiellt flyg i Sverige. Vi vill visa att det här funkar i praktiken och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet, i pressmeddelandet.

Energimyndigheten bedömer studien som viktig för att utvärdera och analysera förutsättningarna och potentialen för flygbränsle produktion via förgasning följt av Fischer Tropsch (FT)-syntes.

Läs också: Stålindustrin går samman för varmare framtid

Luleåforskarna anser att förgasning av skogsbaserade råvaror följt av FT-tekniken och upparbetning till produkter är den mest relevanta och lovande i svenskt perspektiv de närmaste åren när det gäller teknikmognad, råvarutillgång, hållbarhet och kostnad.

Verkningsgraden till gröna produkter från de två mest lovande skogsråvarorna grot och svartlut är cirka 40 procent med FT-tekniken.

Läs också: Plasma allt populärare

– Vi anser att konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.

Han uppger att konceptet även kan utvecklas för att med extra tillgång av vätgas, via elektrolys av vatten från förnybar el, mer än fördubbla mängden biojetbränsle från samma mängd biomassa.

Förstudien som nu beviljats av energimyndigheten innebär bland annat teknisk utredning av tillverkningsteknik för ett möjligt demonstrationsprojekt vid LTU Green Fuels, bränslecertifiering, utredning av distributionskedjan av biojetbränslet för att effektivt levereras till de svenska flygplatserna, planering av fälttester i flygplan samt att undersöka hur en affärsplan skulle se ut för att kunna stödja en kommersialisering av tillverkningstekniken.
Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Danskt miljötillstånd till däckåtervinning

Ett steg närmare anläggning baserad på svensk teknologi.

Gruvan kopplar upp transportbanden

Sökes: arbetskraft

Här finns det pengar att hämta

EU:s tankar om den digitala omställningen

Nyhetsbrev

Invigt energilager i Åmål

Arkiv

LTU och Epiroc i nytt samarbete

Glada miner när de satsar på 5G

Forsmark får inte öka effekten

Carina Håkansson lämnar Skogsindustrierna

Coronaviruset ger dramatiskt minskad efterfrågan på stål

Ska gruvbolaget stämma svenska staten?

Hon slutar som vd Paper Province

De hjälper gruvor - nu prisas de

Kinesiska staten köper upp svenska vindkraftverk

Gruvbolaget får böter av Stockholmsbörsen

Hittade rätt med förebyggande underhåll

Stormen ledde till vindkraftsrekord

Det går framåt för svenskt gruvbolag i USA

Flera styrkor till pappersbrukets brand

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Nytt nätverk inom automation och digitalisering

Svensk komposit ett alternativ till farligt kadmium

De höjer priset på kraftliner

Lägre försäljning och nettoresultat för Boliden

Jättediamant på 549 carat hittad

Brand nere i LKAB:s gruva

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Fallolycka i Kirunagruvan

Rejlers gör en större affär med SSAB i Luleå

Gissa metallen - Se metallprisernas utveckling 2019

Ingen koldioxidlagring i Sverige

Vitare papper vände förlust till vinst

Förbättrad orderingång i slutet av kvartalet för SSAB

Atlas Copco förvärvar

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Modulär adsorptionstork 5-300 m3/h. Nylansering!

Energieffektiv förpackning av pizzatopping

Givare som tål tuffare miljöer!

Säkerhet över IO-Link!

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

JUMO ställer ut på EuroExpo mässan i Karlstad, 22-23 januari

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

AxFlow AB stärker organisationen

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Optoelektroniska givare, till vilken nytta?

God Jul och ett Gott Nytt År!

Kyltork för daggpunkt bättre än -20 °C av Ingersoll Rand

Enkel tillgång till effektiv verktygshantering, går det?

Balluff tar dig ett steg närmare IIot!

Snart är den här – vår nya multisensor!

Sänd till en kollega

0.549