23948sdkhjf

Skogsråvara och ny teknik ska få Sverige att flyga bättre

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess kan innebära att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg, kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

Det är forskare vid Luleå tekniska universitet som i ett samarbete med bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet nu vill demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet från skogsrester. De vill göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

Läs också: Skräp blir bränsle på 6 minuter – vill bygga storskaligt

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Förstudien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Därför är forskarna slutsats att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. Sveriges skogsindustri har stor potential och erbjuder synergier.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Det pilot/demonstrationsprojekt som nu planeras ger tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna jobbar nu för att hitta finansiering och partners för projektet. En sådan produktionsdemonstration kan göras i LTU Green Fuels anläggning i Piteå. Där är det första processteget, att omvandla flytande biomassa till en energirik gas, syntesgas, redan byggt och testat. För processteg nummer två, själva tillverkningen av flygbränslet, krävs en partner som vill tillämpa och utveckla sin Fischer-Tropsch (FT) teknik för produktion av Jet-bränsle som huvudprodukt. Resultaten från demonstrationsprojektet skulle användas för att minimera tekniska och marknadsmässiga risker inför en senare uppskalning till en riktig kommersiell anläggning.

Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare. Den totala kostnaden för ett projekt vid LTU Green Fuels, som inkluderar ombyggnad av pilotanläggningen och åtminstone två års produktion av bränslet, uppskattas till ca 150 MSEK.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affär nära - de kan köpa betydande ABB-verksamhet - aktien handelsstoppad

Arbetsplatsolycka i Lidköping

Kina vinner men Sverige har potential

Kärnkraftsrekord

Nytt utvecklingscenter inom AI

Skyltar för mer säkerhet och effektivitet

Nyhetsbrev

100 dagar svartlutstest – sedan ny fabrik

Arkiv

Han blir ny VD för papperskoncernen

2

Så här får det inte se ut

Brand på Holmens pappersbruk

Minskar utsläppen med 570 ton per år

Naturgas växer allt mer

Storaffär i konsultbranschen

LKAB rör om i organisationen

Plus

Är din pump optimerad?

Den som vill optimera sin pump har ett par verktyg till sin hjälp, pumpkurvan och standarden ISO 14414. Rätt använt kan de ge minskade kostnader för energianvändning och underhåll.

Effektiviserar tillverkningen med nytt stål

Skogens storbolag toppar i unik lista

Efterfrågad metall dyrare än guld

Plus

Hur säker är din process?

Hur vet du att din process är säker? Frågan ställs av säkerhetskonsulterna Anders Jacobsson och Johan Ingvarson som menar att processäkerhetsindikatorer kan vara ett svar.

Debattartikel – Sverige behöver bygga nya kärnkraftverk

Lägga grafen på pappret

SSAB visar nytt stål för svetsning

Plus

Liten, billig och smart

Den är inte mycket större än en tändsticksask där den sitter fasttejpad på en del av en pappersmaskin hos Ahlstrom-Munksjös pappersfabrik i Jönköping. Men även om den inte ser mycket ut för världen kan den förändra hur företaget arbetar med underhåll. Process Nordic har besökt anläggningen.

Stororder till Alfa Laval

Solen driver indunstare

Borealis investerar i ny styrutrustning

Robotvd avgår

Ny chef för Boliden Kokkola

Sandvik köper kinesisk verktygstillverkare

Kan man lita på IoT?

Kemdykare fick stoppa ammoniakutsläpp

Vd slutar och bolaget får pengar från EU

400-årigt kemibolag byter namn

Akademiskt samarbete för smartare tryckluft

Investering i kartongbruk

Gruvan bryts med batteri

Förvärv inom tryckluftsbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Universal koppling till IO-Link

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Örebro, 28-29 november

Innovativ, kompakt SIL- och PL-lösning för temperatur- JUMO Safety Performance

Velocity ett nytt sortiment av tryckluftdrivna membranpumpar från Wilden

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Termiska flödesregulatorer

Ny Linjelaser i rostfritt stål

RS Components meddelar att Microchips nya utvecklingskort med AVR®-mikrokontroller är tillgängliga

RS Components släpper information om Big Step Challenge på electronica 2018

Universal användning – även under svåra förhållanden

RS Components erbjuder nu kalibrerade produkter

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Växjö, 17-18 oktober

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter från Control Techniques

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-kontakter från Molex

RS Components lanserar det första industriella PLCnext-styrsystemet

RS Components erbjuder innovativ vakuumformare av skrivbordsmodell från uppstartsföretaget Mayku

Besök JUMO på Scanautomatik / Processteknik mässan i Göteborg, 9-11 oktober

Anmäl dig till höstens webinar

RS Components fokuserar på innovation och inspiration på electronica 2018

RS Components lanserar podcasten History Makers

Scanautomatic 2018

Sänd till en kollega

0.194