Avtalet gäller ABB:s livscykelservice, ett servicekoncept som inte bara ser till det akuta, avhjälpande servicebehovet utan syftar till att skapa långsiktigt värde. Konceptet ska hjälpa Boliden att identifiera risker och fatta kvalificerade beslut samt analysera tillgängliga data för att öka tillgängligheten hos ABB:s utrustning.
Avtalet täcker livscykelservice, fjärrdiagnostik och planerat underhåll av två direktstyrda kvarnar, GMD. Därutöver ska ABB förse Boliden med tekniska konsulttjänster i samband med pågående uppgraderingar av kvarnarna samt kvarndrivsystemen. Med detta avancerade angreppssätt för långsiktig service ska ABB hjälpa Boliden att öka utrustningens livslängd, minimera oplanerade avbrott och öka systemtillgängligheten i malningsprocessen.
Livscykelservice inkluderar en utsedd kontaktperson som är ansvarig för alla frågor och beställningar samt kommunikations- och serviceplanering, inklusive avstämningsmöten för att följa upp olösta frågor. Avtalet omfattar också tjänster för fjärrdiagnostik inklusive dygnet runt support, felsökning, periodiska underhållsrapporter och tillståndsövervakning av GMD-utrustningen.