74-tonsfordon ger marginell nytta

| Av Peter Håkansson | Tipsa redaktionen

Endast två procent av skogstransporterna i Sverige kommer ske med 74-tonsfordon om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom, visar en rapport från Skogforsk.

– Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.  

Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.

Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.

– Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.

Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.

74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet. 



Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Södra satsar på fler drönare

De underhåller elanläggningar åt Ellevio

Plus

Mindre energi och snabbare produktionsprocesser med europeiskt projekt

Plus

Han ska omvandla Erichs Armatur till Auma Scandinavia

Jesper Mårtensson tillträdde i juli som ny VD för Erichs Armatur och han har en spännande resa framför sig. Namnbyte och en omorganisation står närmast på agendan.

Stora Enso söker nya medarbetare till Gruvön

Industriföretaget får ny chef

Tidigare vd:n går i pension efter hela 13 år.

Nyhetsbrev

Investerar 22,8 miljarder euro i produktionsanläggningar över hela världen

Arkiv

Stålföretaget vill ha enorm kraftledning

Stålgjuteriet ökar

Guld-status i sikte när bilfabrik byggs för Volvo Cars nyhet Polestar

Plus

Vägledning för ljusbågar lanseras

Sundsvallsbaserade Standard Solutions Group, SSG, har tagit fram en ny vägledning för hantering av ljusbågsrisker. Den nya standarden syftar till att minska olycksrisken i samband med ljusbågar, bland annat genom konkreta förslag på hur man skyddar sig och gör arbetsmiljön säkrare för elyrkesmän.

Så utnyttjar tillverkningsindustrin de digitala möjligheterna

Konkurs för mindre komponentleverantör

Automationsföretaget lyfter Grängesfabriken

Brännhet tillverkningsindustri

Provexa investerar 3 miljoner i nytt labb

Synkotronanläggning tillgänglig för industrin

Metallgrossisterna går samman

900 miljoner ska ta Ringhals bortom år 2020

Så behåller svensk industri toppositionen

Skadad blev hängande i skorsten vid UH-arbete

Sverige bygger kvantdator – framtidens superdator

Globalt patent ger global tillväxt för PanPac

Flexibel volumetrisk enhet lanseras

100-åring underhålls för fortsatt framgång

Olycka i Oskarshamnsfabriken

Ökat kapacitetsutnyttjande i industrin

Samarbete om övervakning av fjärrvärme

Ökad stålproduktion

Alfa Laval tar naturgasorder värd 95 miljoner kronor

Öresundskraft får miljöpris för central fjärrkyla

Process återvinner både bomull och polyester

Alfa Laval tar raffinaderiorder

Bolags hållbarhetsmål kortsiktiga

Munters kyler Facebook

Samma produktionsprocess - men en helt ny marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138