74-tonsfordon ger marginell nytta

| Av Peter Håkansson | Tipsa redaktionen

Endast två procent av skogstransporterna i Sverige kommer ske med 74-tonsfordon om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom, visar en rapport från Skogforsk.

– Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.  

Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.

Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.

– Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.

Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.

74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet. 



Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pajalagruvan kan starta igen om ett år

Kaunisvaaragruvan i Pajala kan räddas efter att konkursförvaltaren kommit överens med företaget Abecede om att gå vidare med en försäljning.

Brand i Södra Cell

Det brinner sedan tidigt på fredagsmorgonen i isoleringen kring en oljecistern på Södra Cell i Värö. Släckningsarbetet beräknas pågå hela förmiddagen.

Hallsta nominerat till hållbarhetspris

Satsar på nollutsläpp

Brand i vindkraftverk

Ett vindkraftverk i Södra Lundby utanför Vara fattade sent på kvällen 15 augusti av okänd anledning eld och förstördes, rapporterar bland andra skaraborgsbygden.se.

Skogsindustrierna förstärker

Förundersökning kring Albyolyckan läggs ned

Arkiv

Skärpt kring radioaktivitet

Skärpta regler kring hur man ska mäta radioaktiva ämnen i dricksvatten sätter press på svenska vattenverk.

Nobbas – ville ha mer makt

Föreslår nytt straffsystem för miljöbrott

De farligaste riskarbetena

Ny jätte i kemivärlden

Bränslet byggs om för O3an

Allt bestrålat bränsle från Oskarshamn 2 har nu lämnat anläggningen och transporterats till det centrala mellanlagret för använt kärnbränsle, Clab.

Ny fart på vindkraften

Under andra kvartalet i år beställdes vindkraftverk med en sammanlagd effekt på 232 MW.

Beslut om ett eventuellt åtal på väg

LKAB säljer maskinpark

Tio miljarder på vattenmiljön

Nio vattenkraftsföretag satsar tio miljarder kronor över en 20-årsperiod på en bättre vattenmiljö.

Investerar i LNG-infrastruktur i Göteborg

Vindkraftsveto kan försvinna

Gruvor och stål är motorn

Transportmedelsindustrin, gruvor och stål, samt maskiner och metall går starkt, framgår av industrins nya gemensamma konjunkturbedömning.

Förundersökningen nedlagd

I gång igen

Ringhals 3 är tillbaka i full produktion efter den årliga översynen där fler än 2000 uppgraderingar gjordes i anläggningen. 

Svensk stålproduktion avgörande för klimatet

Datacenter på OKGs skyddsområde

Uniper har nyligen tecknat en avsiktsförklaring med nätverksoperatören BRS Networks om att etablera datacenter inom kärnkraftverket OKGs skyddsområde.

Smart optimering sparar 25 procent

Kineser köper Nordic Paper

Joint Venture för fossilfritt stål

En glad sommar

Solen skiner på Sunpine

”Det är skillnad på gruva och gruva”

Ny modell för balansering

Luft i förpackningarna

Utreder säkerhet för gruvsanering

Stänger PM8 i Kvarnsveden

EU-förslag om antidumpning

13 Mkr mot skogsskador

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162