23948sdkhjf

Ny skogsterminal i Göteborgs Hamn

Nu kan fler sågverk i hela Norden skeppa sitt virke via Göteborgs Hamn. En ny terminal för omlastning av trävaror har öppnat i hamnen. Terminalen drivs av familjeföretaget Sören Thyr AB. 


Papper, pappersmassa och trävaror utgör en stor del av exporten från Göteborgs Hamn. Men fram till nu har hamnen saknat en dedikerad terminal för omlastning av sågade trävaror. Därför har Göteborgs Hamn AB nu investerat i en helt ny skogsterminal som drivs av det Gävlebaserade företaget Sören Thyr.

– Vi välkomnar Sören Thyr AB till Göteborg. Det är en välkänd aktör i branschen. Tack vare den här satsningen kan fler sågverk och bruk runt om i hela landet nyttja hamnens världsomspännande linjeutbud, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
Den nya skogterminalen ligger precis i anslutning till hamnens roro- och containerterminaler. Den är spåransluten och har kapacitet att hantera mer än 1 miljon kubikmeter virke årligen.

Terminalen gör det möjligt för sågverk att skicka sitt virke i järnvägsvagnar eller med lastbil. Väl framme i Göteborg lastas det om till rätt enhet, till exempel containrar eller trailrar, för vidare export ut i världen.

– Det känns väldigt roligt att vi nu har etablerat oss i Nordens största hamn. Vi vet att många sågverk är intresserade av att exportera via Göteborg och tack vare den nya terminalen har fler möjlighet att göra det, säger Jörgen Thyr, son till grundaren Sören Thyr och vd för bolaget.

Skogsterminalen är en del av en pågående satsning på att ta emot ökade skogsvolymer i Göteborg. Andra delar är nya tåglösningar, fler planerade väderskyddade omlastningsterminaler samt ett nytt samarbete mellan Göteborgs Hamn AB och flera rederier* för att marknadsföra linjeutbudet och annan service för skogsindustrin.

Läs mer om satsningen på www.goteborgshamn.se/skogshamnen .

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, 070-508 66 32 eller Stig-Göran Thorén, affärsutvecklare Göteborgs Hamn AB, 070-779 35 00.

* Stena Line, DFDS Seaways, CLdN, MSC, SCI Freightman, ACL, Unifeeder och K-Line.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078