23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Processrdic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EU beviljar sju miljarder till Norrbottniabanan

EU har nu fattat det slutgiltiga beslutet om att prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät med sju miljarder kronor. I detta nät, som ska vara klart 2030, ingår Norrbotniabanan som en viktig delsträcka. För skogsindustrin i norr är beslutet värdefullt då råvaror och produkter med järnväg kan öka.
















Vid Europaparlamentets plenarsammanträde den 19 november antogs det omarbetade förslaget till det Europeiska transportnätet för ett sammanlänkat Europa. I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs den svenska och finska sidan av Bottniska viken. I den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, en delsträcka. För skogsindustrin i norr betyder det ökade järnvägstransporter av massaved och returfiber in till bruken och ökade leveranser av färdiga produkter i andra änden. EU kommer att finansiera upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan, vilket i praktiken innebär drygt sju miljarder kronor. Det europeiska stomnätet ska stå klart senast 2030. I Trafikverkets kapacitetsutredning beräknas byggtiden för Norrbotniabanan till tio år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093