EU beviljar sju miljarder till Norrbottniabanan
EU har nu fattat det slutgiltiga beslutet om att prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät med sju miljarder kronor. I detta nät, som ska vara klart 2030, ingår Norrbotniabanan som en viktig delsträcka. För skogsindustrin i norr är beslutet värdefullt då råvaror och produkter med järnväg kan öka.
I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs den svenska och finska sidan av Bottniska viken. I den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, en delsträcka.
För skogsindustrin i norr betyder det ökade järnvägstransporter av massaved och returfiber in till bruken och ökade leveranser av färdiga produkter i andra änden.
EU kommer att finansiera upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan, vilket i praktiken innebär drygt sju miljarder kronor.
Det europeiska stomnätet ska stå klart senast 2030. I Trafikverkets kapacitetsutredning beräknas byggtiden för Norrbotniabanan till tio år.