– Stödet från industrin och Energimyndigheten tillsammans med akademins insatser ger goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av förgasningsteknik för framtidens produktion av förnyelsebara drivmedel från biomassa, säger Klas Engvall, professor och ledare för KTH:s forskningsnod i ett pressmeddelande.
SFC består av de tre forskningsnoderna LTU, KTH och Chalmers, där var och en studerar en viss förgasningsteknik. Tillsammans kommer dessa noder att täcka in de tekniker som krävs vid en framtida utbyggnad av fullskaliga förgasningsanläggningar. Dessa kommer då att kunna producera förnybara drivmedel för den svenska fordonsparken.
Frågan är då hur långt bort i framtiden dessa fullskaliga anläggningar är? Regeringen har nämligen sedan tidigare satt som mål att svenska fordon ska vara oberoende av fossila bränslen till 2030.
SFC räknar med att fullskaliga förgasningsanläggningar kan var igång om ca fem år, men vill avvakta en pågående utredning som tittar på rekommendationer till långsiktiga spelregler för förnyelsebara drivmedel. Regeringen har sedan tidigare satt som mål att svenska fordon ska vara oberoende av fossila bränslen senast år 2030.