Papernet rapporterade i december förra året om den känsliga frågan. Både Skogsindustrierna och Svenskt Näringsliv varnade för konsekvenserna av den internationella sjöfartsorganisationen IMOs nya krav på sjöfarten i Östersjön. Beslutet togs utan en föregående konsekvensanalys, vilket Skogsindustrierna finner anmärkningsvärt.
De skärpta kraven höjer sjöfartens bränslekostnad med 70 procent. Beslutet kostar exempelvis SCA inemot en halv miljard om året. SCAs koncernfack har också agerat i frågan och kräver att Sverige inte ratificerar avtalet.
– Beslutet riskerar att få ödesdigra effekter för svensk skogsindustri. All information om hur ett sådant beslut kunnat komma till utan föregående konsekvensutredning och hur det förankrats är därför välkommen, säger Skogsindustriernas VD, Marie S Arwidson i en kommentar till KU-anmälan.
Hans Stenberg anser att beslutet är kontraproduktivt och leder till ökade lastbilstransporter.
Enligt IMO-beslutet ska gränsvärdena för svavel för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen skärpas från dagens 1,5 procent till 0,1 procent. I övriga världen, liksom inom övriga delar av EU, skärps kraven från 4,5 till 3,5 procent från och med 2012.