Regeringens utredare Gunnar Malm föreslår att separata höghastighetsbanor byggs på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det handlar om investeringar på minst 100 miljarder kronor.
Skogsindustrierna ifrågasätter i sitt remissvar till utredningen om höghastighetståg är det mest samhällnyttiga infrastrukturprojektet i närtid. Man påpekar risken för att ett sådant projekt tränger undan andra viktiga järnvägsinvesteringar.
- I dag är transporterna en av de stora klimatutmaningarna. Som en av landets största transportörer och exportnäringar har vi ett ansvar i denna fråga. Skogsindustrin har som en av få branscher ett konkret mål för att minska utsläppen från våra transporter, men vi klarar inte detta utan nödvändiga investeringar i järnväg, säger Skogsindustriernas VD, Marie S Arwidson, i en kommentar.?
Skogsindustrierna har identifierat några järnvägs,sträckor som i dag utgör flaskhalsar i godstrafiken. Det är bland annat sträckan Hallsberg-Mjölby, Bergslagsbanan samt anslutningar till Göteborgs hamn.