I studien, som genomförts av Opticom International Research i samarbete med Nordisk Papperstidning under perioden juni-augusti 2009, har 450 personer inom skogsindustrin eller med nära koppling till branschen fått svara på ett antal frågor.
- 44 procent av de tillfrågade anser att industrins miljökommunikation är resultatlös eller misslyckad. Det är ett klart underbetyg, säger mikael Sellinng. Dessutom visar studien, att 30 procent av de tillfrågade tycker att miljökommunikationen varken är framgångsrik eller misslyckad. Är den inte framgångsrik, så har den inte avsatt några spår. Då är det bortkastade pengar och då är den, som vi ser det, i praktiken misslyckad.
Det är allvarligt att man inom skogsindustrin anser att branschens miljökommunikation är misslyckad, eftersom skogssektorn i hög grad har en miljöanpassad verksamhet. Miljödebatten är en klar möjlighet för skogsindustrin, skriver Opticom i en sammanfattning av enkätresultatet.
- Då gäller det naturligtvis att utnyttja denna möjlighet så långt det går. Detta är en mycket viktig signal till industrin, framhåller Mikael Sellinng.