23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Process Nordic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stora Enso lanserar fas 2 i sitt nya transportsystem

Stora Enso har nu beslutat genomföra den andra fasen av sitt nordeuropeiska transportsystem NETSS, North European Transport Supply System. Fas 2 tas i bruk under 2006 och beräknas från och med 2007 sänka kostnaderna med minst 15 procent från den nuvarande nivån på 80 miljoner euro per år.I fas 2 av NETSS kommer transporterna från norra Finland till Storbritannien, Belgien och Tyskland att ersättas med ett nytt system som binder samman hamnarna i Ajos (nära Kemi) och Uleåborg med Lübeck och Göteborg, som är naven för vidaretransporten.Stora Enso avser att teckna ett 15-årigt avtal med B&N Nordsjöfrakt om chartring av tre nya fartyg som tas i drift 2006. Det gäller traditionella roro-fartyg, som är anpassade till Stora Ensos så kallade SECU-boxar (Stora Enso Cargo Units) samt till vinterförhållandena i Östersjön. Stora Enso kommer att utöka antalet SECU-boxar med 800 till 2 750 boxar.En långtidsplan för hamntjänster i Europa ska utvecklas och vara klar till fas 2 startar hösten 2006.Fas 1 av Stora Ensos nya transportsystem, som presenterades i januari i år och som ska tas i bruk i juli 2005, innebär att transporterna från södra Finland till Storbritannien och Belgien koncentreras till hamnen i Kotka. Två roro-fartyg ska gå från Kotka tll Göteborg tre gånger i veckan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.117|instance-web01