23948sdkhjf

Sverige: Munksjö satsar på dekorpapper

Munksjö ska växa inom specialpapperområdet. Det säger Munksjös vd Per Rodert till Svensk Papperstidning/Papernews. Marknaden i framförallt USA och Kina begär mer dekorpaper och här ser Per Rodert möjligheter. - Specialpapper står i dag för 55 procent av Munksjös omsättning och den andelen kommer att öka i takt med att vi att stärker våra positioner. - Vi har till skillnad mot våra konkurrenter en integrerad massatillverkning där vi successivt kommer att öka kapaciteten för att backa upp specialpapperet. Inom Hygien kommer dock Munksjö hålla en låg profil. - Vi är nöjda med den position vi har i Sverige och Norge. Syftet är att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att växa inom hygienområdet. Och om vi får rätt pris så kan vi mycket väl komma att sälja verksamheten.Ännu har dock ingen spekulant hört av sig. - Jag befarar att skälet till att ingen visat intresse är att hygiensidan i Skandinavien är förhållandevis mogen, säger Per Rodert.(MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063