23948sdkhjf

Sverige: Stor uppmärksamhet på outsourcing

Att intresset för outsourcing är stort fick man erfara på underhållsmässan i Göteborg, Underhåll 2000, nyligen. Både bland utställare och på mässans separata konferensprogram, Euromaintenance 2000, diskuterades outsourcing av underhållet. Även om underhållsarbete ofta handlar om akutinsatser fick man intryck av underhåll är ett mer prioriterat område bland företagsledningar i dag än tidigare då det mera sågs som ett nödvändigt ont, något som utgör en merkostnad för industrin. Underhållsavdelningar får mer förebyggande uppgifter än rena brandkårsutryckningar att ta itu med. Antalet underhållsrelaterade stopp kan minskas och följden blir högre driftsäkerhet och slutligen större vinster.Många var dock övertygade om att i takt med att företagen satsar på sin kärnverksamhet, kommer outsourcing-tjänster köpas in all större omfattning med förhoppningen att det ska bli billigare och bättre. När krav ställs på en bransch att den ska öka sitt aktieägarvärde genom att koncentrera på det den är bäst på, kan det bli svårt att på egen hand upprätthålla spetskompetens på andra delar av verksamheten.Men det fanns de som tvivlade på att engagemanget kring underhållsarbete är lika starkt hos utomstående underhållsföretag som i det egna huset. Högre driftsäkerhet uppnås inte nödvändigtvis med hjälp av outsourcing, sade de som hade provat men gått tillbaka till vanlig organiserad underhållsverksamhet. - Det är industriernas egna underhållsavdelningar som bäst behärskar underhållsprocessen. Underhållsföretag som föreslår outsourcing må vara specialister, men kunskap om utrustning och reservdelar finns internt. Själv är bäste dräng. (MH)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065