Målet är att kunna erbjuda LNG år 2015, då sjöfarten behöver ställa om till mer miljövänliga bränslen i svenska farvatten. Även industrier som växlar över från olja och kol efterfrågar LNG.
Svenska gasinfrastrukturbolaget Swedegas och holländska Vopak har bildat ett gemensamt bolag för att bygga och driva terminalen. Projektet genomförs i samarbete med Göteborgs Hamn, som kommer att investera i nödvändig infrastruktur. Hamnbolaget kommer också att premiera fartyg som använder LNG med en lägre hamntaxa från och med 2015.
Terminalen ska byggas i Skarvikshamnen, som ligger i Energihamnen i Göteborgs Hamn. Där ska tankfartyg med LNG lossas vid kaj och den flytande naturgasen lagras i terminalen. Fartyg ska kunna bunkra med LNG i hamnen. LNG kan också lastas på tankbilar eller järnvägsvagnar för vidare distribution ut i landet. LNG-terminalen kan även kopplas till gasnätet i Sydvästsverige.
Terminalen är en del av ett samarbete mellan Rotterdam och Göteborg för att bygga infrastruktur för LNG. EU-kommissionen anser att det är en av de mest prioriterade infrastruktursatsningarna i Europa och stödjer projektet ekonomiskt med 34 miljoner euro.