23948sdkhjf

Tuffare innanför än utanför fabriksporten

I somras ändrade Naturvårdsverket sina riktlinjer för buller i väntan på nästa års nya regler. De tillfälliga kraven är tuffare och gör stor skillnad på industri och trafik. Den bullrande lastbilen utanför industriområdet är tillåten, men innanför grindarna är den för högljudd.
I Sverige finns inga lagar på bullernivåer, bara riktvärden. Dessa har varit oförändrade sedan 1978. Av tradition har trafikbuller fått vara högre än industribuller. Flera gånger har man försökt se över dessa skillnader, men av olika anledningar har myndigheterna inte lyckats. Nu är det dags för ett nytt försök. Nästa år ska Naturvårdsverket och Boverket ha samordnat sina bullerkrav.

– Det finns mycket goda förutsättningar för att hitta en lösning den här gången. Vi kan inte stå på olika sidor utan måste samarbeta, säger Magnus Lindqvist, bulleransvarig på Boverket.

I ett mejl till Process Nordic uppger en handläggare på Naturvårdsverket att arbetet ”går mycket bra”. I juni i år upphävdes de gamla riktlinjerna och i väntan på de nya publicerade Naturvårdsverket övergångsregler på sin hemsida. De till fälliga kraven är tuffare än de föregående. Tidigare var utomhusgränsen, nattetid, för buller 45 dB för redan etablerad industri och 40 dB för nybyggnation. I de nya riktlinjerna gäller 40 dB för alla.

– Det här är så låga nivåer att de är svåra att mäta. Vi gjorde en mätning på ett fält under en kväll i Sandviken, en bit från industriområdet, och när alla var tysta kom vi ner i 43 dB. Det är lika lite som den tystaste diskmaskinen på marknaden, och den har folk i sina kök, säger Helén Axelsson på Jernkontoret.

Från myndighetens sida säger man att det fortfarande handlar om riktlinjer och att det finns möjlighet att göra undantag.

– Vår avsikt är inte att markera en skärpning, säger handläggare Moa Ek. För trafiken är det istället 55 dB som gäller. Eftersom decibelskalan är logaritmisk blir ljudnivån avsevärt högre.

– En bullrande lastbil håller sig under gränsvärdena när den åker till industrianläggningen, men så fort den passerar grindarna är ljudnivån för hög. Det är inte rimligt att man ställer annorlunda krav på industribuller och trafikbuller, säger Helén Axelsson.

I praktiken blir bullret en viktig fråga vid företagens miljöprövning. Där hänvisar länsstyrelse och domstol till Naturvårdsverkets riktlinjer. Resultatet blir att företagen måste göra en bullerutredning.

– Så länge vi har alldeles för låga riktvärden kommer industrin alltid att behöva utreda om man kan nå nivåerna, vilket är orimligt förstora industrier. De resurserna borde istället användas till kontinuerliga förbättringar mot riktiga störningar, säger Helén Axelsson.

Bullerfrågan har blivit aktuell på grund av att bostadsminister Stefan Attefall vill underlätta bostadsbyggande i bullerutsatta områden. Därför tillsattes en bullerutredning och den sista delen blev klar i början på oktober. Den har varit ute på remiss och skulle ha besvarats senast 11 november. Utredaren har bland annat föreslagit att riktlinjerna för buller och undantag ska bli inskrivna i lagen, för att det ska bli tydligare vad som verkligen gäller.

Jesper Gunnarsson

Artikeln tidigare publicerad i Process Nordic nr 11 2013
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11