23948sdkhjf

SSABs kvartalsrapport: "Utsikterna för andra kvartalet präglas av viss osäkerhet"

– SSABs första kvartal präglades av höga stålpriser och resultatet ökade till rekordnivå. Samtliga affärsområden redovisade starka resultat, vilka kompenserade mer än väl för det oplanerade stoppet vid masugnen i Raahe, vissa produktionsstörningar för SSAB Americas samt högre råmaterialkostnader, inleder SSABs vd och koncernchef Martin Lindqvist sin kommentar av första kvartalets rapport.

– Den tragiska situationen med kriget i Ukraina påverkar stålmarknaderna och SSAB, kommenterar han vidare och fortsätter:

– En rad åtgärder har vidtagits för att säkra tillgång till råmaterial, men det finns risker för störningar relaterade till sanktioner och andra effekter från kriget i Ukraina. Kriget har medfört en uppgång i både råvarupriser och stålpriser. Orderingången steg temporärt under första kvartalet, till följd av att våra kunder ville säkra tillgången på stål.

 

Missa inte vår exklusiva intervju med Martin Lindqvist. 

 

Intäkterna uppgick till 31 575 miljoner kronor. Förra året var motsvarande siffra 19 661 miljoner.

Rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 8 377 miljoner kronor att jämföra med förra årets 1 993 miljoner.

Operativt kassaflöde blev 4 918 miljoner kronor och var förra året 1 429 miljoner.

Det har hänt mycket för SSAB.

– I januari 2022 fattade SSAB ett inriktningsbeslut att bygga om det nordiska produktionssystemet för tunnplåt i grunden och accelerera företagets gröna omställning. Bakgrunden är den kraftigt växande efterfrågan på fossilfritt stål. Arbetet med förstudierna för de planerade mini-mills i Luleå och Raahe fortgår.

– I april fick Hybrit-initiativet, som drivs av SSAB, LKAB och Vattenfall, officiellt stöd från EU, som ett av sju utvalda projekt under Innovationsfonden. Stödet uppgår till totalt 143 miljoner euro.

Han kommenterar även hur det ser ut framåt.

– Utsikterna för efterfrågan och leveranser för andra kvartalet präglas av en viss osäkerhet, bland annat har fordonsindustrin problem med komponentförsörjning och det finns fortsatta flaskhalsar i logistikkedjorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079