23948sdkhjf

Eldriven lastbil ska leverera till bruket

SCA och Scania utvecklar tillsammans den första eldrivna timmerbilen med en teknisk kapacitet om upp till 80 ton totalvikt. Den ska leverera till SCA:s pappersbruk Obbola.

Det går att köra längre sträckor med tunga, eldrivna transporter. Det bevisar Scania och SCA med ett nytt helt eldrivet fordon med en totalvikt på upp till 64 ton på allmän väg och 80 ton på privat väg. El-lastbilen kommer att transportera råvara mellan SCAs virkesterminal i Gimonäs och SCAs pappersbruk i Obbola utanför Umeå, redan under 2022. För SCA är elektrifiering av transportflöden på väg en viktig del i arbetet med att minska klimatpåverkan. SCA transporterar varje år cirka 8,5 miljoner kubikmeter virke från skog till industri. Virkestransporterna omfattar 265 timmerbilar i samarbete med 87 åkerier.

– Samarbetet med Scania är viktigt för att tillsammans hitta innovativa lösningar för hållbara transporter. Eldrivna virkestransporter kommer att vara ett viktigt bidrag till SCAs hållbarhetsarbete där vi är en del av lösningen för en fossilfri värld. En enda elbil mellan Gimonäs och Obbola innebär att vi kan minska utsläppen med ca 55 000 kg koldioxid per år, säger SCAs hållbarhetschef Hans Djurberg. 

– När vi nu visar att riktigt tunga transporter också kan elektrifieras skärps kraven på utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. SCA har möjlighet att ytterligare öka vårt bidrag i klimatarbetet men då måste arbetet med utbyggnaden av laddinfrastruktur komma igång på allvar. Ett ansvar som ytterst faller på riksdag och regering, säger Jörgen Bendz, ansvarig för råvaruförsörjning vid SCA.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11