23948sdkhjf

UPPDATERAD: 38 godsvagnar har spårat ur – stora konsekvenser för LKAB

Ett lastat malmtåg från LKAB spårade ur på Malmbanan mellan Sikträsk och Lina älv under söndagen.

UPPDATERING 8 november kl 13:50

Statens haverikommission, Trafikverket och LKAB beger sig idag till den plats strax norr om Gällivare där ett av LKAB:s malmtåg spårade ur på söndagsmorgonen, detta rapporterar DN. 

Huruvida Statens haverikommission ska göra en utredning kommer beslutas om efter besök på plats. Här tittar man bland annat på hur stora skadorna är och efter indikationer på brister i systemet. 

Bakgrund

– Vagntågen består av 68 vagnar som lastar 100 ton järnmalm var. Hela tåget väger mer än 8 000 ton. 38 av de 68 vagnarna har spårat ur men loket står kvar på rälsen, säger presschef Anders Lindberg till SVT.

Han säger att han talat med lokföraren som är oskadd.

Enligt Anders Lindberg är det en allvarlig urspårning som kommer att ta många dagar att reparera. Och nu ska de utreda hur olyckan kunde inträffa.

– Lokföraren beskrev det som att det blev tvärstopp, säger han.

Flera kontaktstolpar har rivits ner och banvallen är skadad. Men att urspårningen skulle bero på att tåget varit för tungt lastat håller han inte med om.

– Nej, det kan det inte bero på för vi kör tunga laster. Järnvägssträckan, Malmbanan är 50 mil järnväg som går från Malmfälten ner till hamnen i Luleå och över till hamnen i Narvik. Det är den järnväg i Sverige som är tyngst lastad som har flest ton per kilometer i hela Sverige. Den är byggd för det här.

Nu kommer transporterna att stå stilla eftersom järnmalmen är så tung och det är så stora volymer att den inte går att köra på väg.

– Vi fortsätter producera och lägger på lager, säger Anders Lindberg.

– Det här visar ännu en gång hur känslig vår leveranskedja är, vi behöver dubbelspår nu, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik på LKABs hemsida och fortsätter:

– Vi har under många år påtalat behovet av att Malmbanan ska byggas ut till dubbelspår. Det handlar dels om att öka kapaciteten så den matchar vår planerade ökning av produktionen, men det handlar också om att minska känsligheten för störningar.

LKAB skriver att de år 2020 levererade 28,5 miljoner ton järnmalmsprodukter med en omsättning på 34 miljarder kronor. Fram till tredje kvartalet 2021 är leveranserna 20 miljoner ton och omsättningen 40 miljarder kronor.

– Det här är den tyngst belastade järnvägssträckan i hela Sverige och vår enda väg för att förse våra kunder. Orsaken till dagens urspårning ska utredas, men oavsett vad den är visar detta ännu en gång hur viktig frågan om sträckans tillgänglighet är. Trafiken kan i värsta fall bli stående flera veckor. Det måste nu satsas rejält på järnvägen så Malmbanan inte blir den industriella omställningens getingmidja, avslutar Jan Lundgren.

Vad är den senaste prognos för när trafiken kan rulla som ni fått?

– Trafikverket anger följande: "Prognos: Preliminärt fredag 12 november, kommer troligen att justeras under vecka 45", berättar Per Juntti som är kommunikatör på LKAB i en intervju med oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095