23948sdkhjf

SSAB:s rester hamnar i cementen

Inom ett halvår ska Swecem vara igång med produktion av mald granulerad masugnsslagg efter en investering på i storleksordningen 100 miljoner kronor i Oxelösund. Materialet lanseras som en mer klimatanpassad ersättare för cement vid betongtillverkning.

Våren 2019 presenterades ett samarbete mellan Peab och SSAB i syfte att förädla restprodukter från stålproduktionen i Oxelösund som i mald form skulle kunna ersätta delar av cement vid betongproduktion. Därmed hakade de båda företagen på en utveckling som redan är väl etablerad i delar av Europa.

En av hörnstenarna i samarbetet är att SSAB:s anläggning finns i samma hamnområde i Oxelösund som Peabs dotterbolag Swecem har en terminal. En terminal som för övrigt för snart två år sedan tog emot sin första leverans av importerad slagg.

Enligt Swecem investeras på platsen drygt 100 miljoner kronor i en ny fabrik som beräknas tas i bruk inom kort för storskalig produktion av mald granulerad masugnsslagg. Redan nu är processen för att CE-märka produkten i full gång liksom framtagandet av de certifieringar som behövs för kommersiell produktion.

Som det ser ut kommer produkten att säljas under namnet Merit.

Ett tydligt varumärke gör produkten mer känd hos bransch och allmänhet. Vi siktar på att vara i full drift under det första kvartalet 2021, säger Henry Flisell, teknisk chef vid Swecem.

Han betonar att miljöaspekten naturligtvis är mycket väsentlig, men att det den malda slaggen också har tekniska fördelar gentemot cement. Exempelvis genererar varje ton producerad cement 700–900 kilo koldioxid. Motsvarande mängd för varje ton producerad Merit anges till 20–40 kilo koldioxid.

Det är en enorm skillnad och visar svart på vitt vilket kraftfullt alternativ vi har här, säger Henry Flisell.

Samtidigt utlovas en mer lättarbetad betong som får längre livslängd och är mer motståndskraftig mot skadliga ämnen. Detta tack vare ökad syratålighet, minskad värmeutveckling och minskad kloridinträngning genom att betongen blir tätare.

Fördelarna är särskilt viktiga vid marina konstruktioner som broar där man kan få problem med temperaturskillnader och sprickbildning. Med Merit kan man undvika den typen av skador helt, lovar Henry Flisell.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109