23948sdkhjf

Första batteridrivna gruvskrotaren

Världens första batteridrivna skrotare för gruvindustrin har sett dagens ljus – i Skellefteå.

Maskinen i sig är inte ny, enligt tilllverkaren Jama har SBU 8000 i decennier varit en erkänd och populär maskin i stora delar av världen.

Att låta den drivas av ett batteri är dock helt nytt.

– Framtiden är här och SBU 8000E är vårt första bidrag och ett viktigt steg på vägen till en fossilfri gruvbrytning. Det känns enormt inspirerande både ur ett tekniskt, miljömässigt och industriellt perspektiv, berättar Rickard Lindgren vd för Jama, i ett pressmeddelande.

Det är förvisso inte ovanligt att gruvmaskiner drivs av el. Det brukar dock ofta ske via kabel, med en dieselmotor som kraftkälla.

Jama valde en annan väg, i samarbete med Epiroc har man tagit fram en maskin som beskrivs som världens första helt eldrivna, batteridrivna och fossilfria skrotare för gruvindustrin.

– Vi har byggt om drivlinan helt. Dieselmotorn med tillhörande komponenter har ersatts av en kraftfull elmotor på 160 kW med styrenheter och drivs av en modulbaserad batterilösning som automatiskt laddas med 100 kW ladd effekt under skrotningen, säger Rickard Lindgren.

Maskinen ska ha samma kraft som sin dieseldrivna motsvarighet, men med bättre arbetsmiljö, nollade utsläpp, minskat buller, smidigare service och underhåll samt lägre kostnader för gruvventilation, lovar Jama.

Både batterilösningen och drivlinan har tagits fram i samarbete med Epiroc.

Batteriet levereras av Northvolt som  bygger en gigantisk batterifabrik bara några kilometer från Jamas produktionsanläggning i Skellefteå.

Enligt Jama handlar det om världens första certifierade batterisystem speciellt utvecklat för gruvindustrins krav på säkerhet och robusthet, systemet ska vara certifierat för global marknad, CE-certifieringen stämmer dessutom överens med lågspänningsdirektivet, direktivet för elektromagnetisk kompatibilitet och direktivet för radioutrustning.

– Vi vill att våra kunder ska koncentrera sig på arbetet och vara trygga med att de hela tiden har högeffektiva batterier i maskinen, säger Rickard Lindgren.

Jama och Epiroc har också tagit fram ett slags batteriabonnemang som omfattar allt från certifiering till underhåll. Det innebär bland annat att utslitna batterier byts och att gamla batterier samlas in och återvinns hos Northvolt.

– Genom ”Batteries as a Service” kan kunderna fokusera på sin kärnverksamhet så tar vi hand om batteriet. säger Erik Svedlund, marknadschef elektrifiering på Epiroc, i pressmeddelandet.

Den batteridrivna skrotaren har också fått nya hydraulventiler som ska göra maskinen mer driftsäker.

Ett nytt mobilt styrsystem med ett intuitivt användargränssnitt ska vara utvecklat för tuffa gruvmiljöer och Jama uppger att  komforten och överblicken från maskinen gynnas av att hytten kan tiltas bakåt upp till 13 grader.

Hytten är flytande och ska ge minimalt med  lågfrekventa vibrationer och ha dokumenterat låga bullervärden, filtrerad ventilationsluft, AC, en färgskärm på 15,6 tum samt en höj- och sänkbar luftfjädrad stol med  trepunktsbälte och dubbla svankstöd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078