23948sdkhjf

Underhållsmodell som ökar produktiviteten

Att den hårda arbetsmiljön i gruvorna sliter på maskinutrustning och ger höga underhållskostnader som följd - det är något forskare vid Luleå tekniska universitet har för avsikt att motverka.

På universitetets hemsida berättar de om projektet Harshwork - en modell de tagit fram för att underlätta materialval och underhåll.

Läs också: Leveransrekord men lägre resultat för LKAB

– Forskningen kommer ge möjlighet att optimera materialval och geometrier för förbättrad livslängd på industriell utrustning som exempelvis skopor som används vid lastning av malm. Om vi lyckas kan material och utrustning nyttjas betydligt längre och effektivare, underhållskostnader minskas samt produktionen öka.

Det berättar Pär Jonsén, professor vid Luleå tekniska universitet. Vi ringer upp honom.

Vad är tidsramen kring projektet?

- Arbetet med projektet pågår febrilt just nu och ska vara klart under hösten 2021. Det finns redan färdiga modeller som vi kan använda och nu håller vi på med det sista arbetet att kalibrera dem och validera resultatet.

Läs också: Boliden förbättrar sitt resultat

Företagen kan inte använda modellerna ännu utan universitetet gör simuleringar åt dem.

Hur kommer företagen att kunna ta till sig modellen när den är klar?

 - Vi håller på att titta på hur den ska komma ut på marknaden. Det finns idéer om att starta någon slags företag som säljer mjukvaran eller erbjuder den som tjänst. Det är inte riktigt bestämt hur ännu.

Hur kom du in på detta forskningsämne?

Läs också: Gruvbolaget får skulden för smittan

- Det är ett superintressant område. Det är många års arbete inom grundläggande modellering och jag har arbetat mycket med olika modeller men de senaste 5-6 åren har vi tittat mer på nötning vid lastning och transport av olika material. Det kan bli stora pengavinster om man får det att fungera.

Projektet har fått 1,56 miljoner euro från EIT RawMaterials, ett konsortium initierat av EIT European Institute of Innovation and Technology, EIT och finansierat av Europeiska kommissionen.

I projektet samarbetar universitetet med Boliden och LKAB och dessutom sju andra partners i Finland och Spanien som de fått kontakt med via EIT RawMaterials.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11