23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Processrdic
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Efter urspårningen - Nu öppnas Malmbanan igen

Idag onsdag ska förhoppningsvis Malmbanan öppna för tågtrafik igen. Det var onsdagen den 22 januari, klockan 20.50, som ett fullastat malmtåg spårade ur i Gäddmyr. I tåget ingick 68 vagnar, varav 14 vagnar spårade ur och välte. Cirka 400 meter spår inklusive växel skadades.

Urspårningen skedde i väglöst land, med cirka 1 mil till närmaste väg vilket har gjort att reparationsarbeten varit extra problematiska. Dessutom är det uppskattningsvis en meter snö i området.

Uppröjningsarbetet vid urspårningen har tagit längre tid än vad man först beräknade. Kylan har gjort att malmen i vagnarna frusit fast i den stränga kylan, vilket då blir som att hantera stelnad betong.

 

FAKTA Malmbanan

Transporten av LKAB:s järnmalmsprodukter sker på den 50 mil långa Malmbanan och Ofotenbanen (norska sidan). Från Narviks hamn i nordväst till Luleå hamn i sydöst sammanlänkar Malmbanan verksamhetsorterna med hamnarna.

Med ett av världens starkaste lok, IORE, klarar ett tågsätt att transportera så mycket som 6 800 ton järnmalmsprodukter. Tågsätten är 750 meter långa, har 68 vagnar och en lastkapacitet på 100 ton per vagn. Varje dag avgår 10 tåg till Narviks hamn och 5 till Luleå hamn. 

Tågtrafiken på den 50 mil långa sträckan sker i LKAB:s egen regi.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109