På SSAB:s kapitalmarknadsdagen berättade vd Martin Lindqvist att höghållfasta stål och premiumprodukter ska tillsammans utgöra 50 procent av SSAB:s totala leveranser under 2022. – På medellång sikt driver vi tillväxten inom specialprodukter och vi utvecklar samtidigt våra egna kanaler till marknaden. Det stödjer vår lönsamhet och minskar känsligheten för svängningar i konjunkturen, säger Martin Lindqvist. Detta avspeglas i bolagets strategiska mål: SSAB Special Steel ska leverera 1,6 miljoner ton (2018: 1,3 miljoner ton) SSAB Europe ska leverera 800 kton avancerade höghållfasta produkter till bilindustrin (2018: 562 kton), samt öka leveranserna av premieprodukter till 900 kton (2018: 718 kton). Det innebär att andelen premiumprodukter kommer att uppgå till 46 procent under 2022 (2018: 36 procent) SSAB Americas har målet att öka andelen premieprodukter till 39 procent under 2022 (2018: 29 procent)