23948sdkhjf

Boliden fortsätter investera i eldrift

En årlig bränslebesparing på 5 500 kubikmeter diesel och ökad produktivitet är den förväntade belöningen när Boliden nu planerar för investeringar på cirka 300 miljoner kronor för att elektrifiera transporter i dagbrottsgruvorna Aitik och Kevitsa.

2018 inledde Boliden ett pilotprojekt avseende elektrifierade transporter i Aitik. En 700 meter lång eltrolley-bana installerades och fyra gruvtruckar konverterades till eldrift. Enligt företagsledningen är Aitik fortfarande den enda gruvan i arktiskt klimat där eltrolley har installerats och med facit i hand står det klart att produktiviteten ökat samtidigt som bränsleförbrukningen minskat. Erfarenheterna är goda och det finns en övertygelse om att tekniken kan komma till nytta även i gruvan i finska Kevitsa.

Vi tar nu ytterligare steg för att förbättra både produktivitet och klimatpåverkan vid våra två dagbrottsgruvor, säger Bolidens vd och koncernchef Mikael Staffas.

För Aitiks del handlar det om att bygga ytterligare tre kilometer eltrolley-bana och konvertera ytterligare tio truckar till eldrift. Bedömningen är att växthusgasutsläppen från transporterna kommer att reduceras med närmare 15 procent.

I Kevitsa konverteras 13 gruvtruckar till eldrift samtidigt som 1,8 kilometer eltrolley-bana byggs, vilket, enligt företaget, ska minska utsläppen av växthusgaser med nio procent.

Enligt planerna kommer de båda anläggningarna att driftsättas etappvis fram till 2022. Boliden räknar med att dieselförbrukningen minskar med 5 500 kubikmeter per år när investeringen väl är genomförd. Dessutom tillkommer produktivitetsvinster då de eldrivna truckarna kan köras med högre hastighet. Även förarnas arbetsmiljö förbättras, bland annat genom minskat buller.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094