23948sdkhjf

DEBATT - Svenska biodrivmedel kan ge både guld och gröna skogar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Vi vill uppmana Sveriges blivande EU-parlamentariker att se över EU:s regelverk för förnybara drivmedel. För Sveriges del kan det också bidra till framväxten av en biodrivmedelsindustri, generera högre skatteintäkter och skapa fler arbetstillfällen, skriver företrädare för SEKAB, Axfood och Circle K.

I dag arrangeras konferensen Ekotransport i Stockholm. På plats finns flera av våra EU-parlamentariker och den första programpunkten är ”Vad krävs för en snabb omställning av den tunga transportsektorn?”

Fungerande transporter är nödvändiga i ett modernt samhälle, men klimatutsläppen behöver reduceras kraftigt. För att lyckas med det måste användningen av biodrivmedel öka, och en mycket viktig roll spelar de höginblandade drivmedel som till största del består av förnybart innehåll.

Rätt styrmedel skulle bidra till såväl minskade utsläpp, som till att det i Sverige och Europa kan växa fram en industri för produktion av biodrivmedel, med nya jobb och skatteintäkter som följd.

Sverige använder mest biodrivmedel per person i hela EU, och importerar mer än 80 procent. Vår yta täcks till cirka 70 procent av skog, och skogsindustrins restprodukter kan utnyttjas. Vi underutnyttjar därmed den stora potential som finns i skogsbruket. Till det kommer en outnyttjad potential i restprodukter från jordbruket.

Den 26 maj är det val till EU. Parlamentarikerna får stora möjligheter att fatta beslut som gör att vi kan minska utsläppen från den tunga trafiken. Vi ser fem åtgärder som extra viktiga.

1. Inkludera en större andel grödebaserade biodrivmedel för att nå EU:s mål att 32 procent av den slutliga energikonsumtionen ska vara förnybar år 2030. Det finns stor potential att öka produktionen av grödebaserade drivmedel i Europa utan att konkurrera med livsmedelsproduktionen. Bara i Sverige odlade vi för 100 år sedan 50 procent mer åkermark än i dag och vi har 500 000 hektar mark som skulle kunna tas i produktion.

2. Gör det billigare att tanka förnybara drivmedel. EU:s regelverk måste verka för att biodrivmedel på lång sikt är konkurrenskraftigt med fossila alternativ. Sverige har i dag rätt att ge rena och höginblandade biodrivmedel skattelättnader, men bara till och med 2020. Vad som händer därefter är oklart. Eftersom avskrivningstiden för en ny, klimatsmart lastbil är cirka åtta år behöver branschen förutsägbara och långsiktiga regelverk till åtminstone 2030. Det skulle ge ökad investeringsvilja och en snabbare omställning till hållbara transporter.

3. Fortsätt hantera höginblandade biodrivmedel utanför reduktionspliktsnivåerna för bensin och diesel. Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda om höginblandade och rena biodrivmedel som ED95 bör omfattas av reduktionsplikten. Helt förnybara transporter är målet och för det krävs höginblandning. Bränslen med högt innehåll av bioråvara skulle i dagsläget få det svårt på marknaden om de inkluderas i reduktionsplikten.

4. Öppna för en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, där hänsyn tas till den faktiska klimatnyttan av biodrivmedel ur ett livscykelperspektiv. Trafikanalys slog nyligen fast att en sådan skatt skulle vara ett mycket verksamt styrmedel, men att den just nu hindras av EU:s lagstiftning.

5. Beskatta drivmedel efter energiinnehåll i stället för efter volym. Dagens beskattning utifrån volym missgynnar kraftigt biodrivmedel med lägre energiinnehåll, exempelvis etanol, trots att klimatutsläppen är upp till 90 procent lägre än från fossila bränslen.

Vi uppmanar de EU-parlamentariker som tar plats i Bryssel att arbeta för att de här fem åtgärderna genomförs. Det skulle bidra till att vi når målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, samtidigt som Sverige får en livskraftig industri för produktion av biodrivmedel.

Lena Nordgren, 
biodrivmedelsexpert SEKAB
Åsa Domeij, 
hållbarhetschef Axfood
Johan Söderberg, 
Senior director fuel Circle K

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vill bygga batterifabrik i Luleå

Debatt - Göteborg hotat om Ringhals släcks ner

Grönt ljus för gruvdrift

Ska gruvtransporterna få fortsätta?

Pulsproduktion för specialpapper

Papper av färskfiber bättre för miljön än returpapper

Nyhetsbrev

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Arkiv
Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

Kvinna skadad vid BillerudKorsnäs

EU-projekt utvecklar 3D-tillverkning

Forskare på Luleå tekniska universitet ska, i nära samarbete med industrin, utveckla och skala upp additiv tillverkning, med hjälp av bland annat återvunnet aluminium.

Plus

Stora pengar att spara på energieffektivisering

Preem: ”Vi tar klimatet på största allvar”

Stabsläge efter olycka hos SSAB

Olycka på LKAB

Mer olja mindre förnybart

Utreder säkerhet för 5G

Gasletning vid Siljan avbröts

Risk för brittisk stålkollaps

Framtiden för flytande biogas

Farligt avfall blir resurser

Stena Recycling och Vestforbrænding samarbetar om att etablera världens första anläggning som sorterar ut metaller från gasreningsaska.

Svårsläckt brand satte stopp för pappersbruk - UPPDATERAD

Vill ersätta fossila beståndsdelar i däck med hjälp av sågspån

Nytt forskningsprojekt om supermaterial

Stora Enso nominerat för biomaterial

Samarbete för framtidens läkemedelstillverkning

Stenas oljeborrning går med miljardförlust

Ändrade kemikalieregler

De två bolagen går samman

Stålproduktionen både ökar och minskar

30 miljoner ton koldioxid från största massabruken

Brand i pappersmaskin

Sverige inte så bra på innovation

40 får gå från kärnkraftverk

2

Kina fångar mer CO2

Stark inledning på året för Södra

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

Problem i industriella nätverk eller bussystem.

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Components

Varför sågverk behöver automatisering

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvecklingskort för IoT

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Framtidens bilindustri, är den här redan nu?

Besök FANUC Nordic på Plastteknik 2019 i Malmö, Sverige, 8-9 Maj, Monter F: 17

Säker och hygienisk tillverkning inom livsmedelsindustrin!

Träffa AxFlow på Euro Expo i Gävle 8-9 Maj

Save the Date för EuroExpo Gävle!

WEXOE AB – Ställer ut på industrimässan i Uddevalla 22-23 Maj 2019

Hands-on training: Integrated Architecture Builder (IAB)

Kontakter till svetsrobotar

Magnetfältståliga positionsgivarsystem

Se vår nya robot M-10iD på Värnamo Industriexpo

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Ny panelmonterad 3-fas termostat från JUMO

Sänd till en kollega

0.112