23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Finländsk miljardsatsning på bioetanol

Överklagar Bolidendomen

800 chilenare överklagar domen om Bolidens avfallsexport.

Fördubblad elanvändning om industrin ska nå klimatmålen

SSAB ökar vinsten kraftigt

Här är nye vd:n

Alfa Laval spår lägre efterfrågan

Nyhetsbrev

50 befaras döda i gruvolycka

Arkiv

Partnerskap kring autonoma gripsystem

Termisk solkraft ökar

Samarbete för hållbart flygbränsle

Hon leder satsningen på AI

Gruvan kan få avsätta 155 miljoner för återställande

Klart med stängning hos Stora Enso

Pöyryaffären kan ge ÅF miljardböter

Kärnbränsle saneras från Fukushima

Northvolt får producera mera

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Sandvik förvärvar för framtidens gruvdrift

KD vill ge SSAB mer kärnkraft

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

BillerudKorsnäs - bra försäljning men svag vinst

Hybrit nominerat till pris

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Nöjd med budgetsatsning

Här är svaret - Så bildades Kirunamalmen

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Hannovermässan - fredag

Ny programdirektör för SIP STRIM

Biopolymer prisas

Svag krona ger bra vinst

Hon blir ny vd för Nordic Paper

Nytt oljefält samt åtal närmar sig

Hon har all anledning att vara glad

Kina storimporterar sällsynta jordartsmetaller

Alger renar vatten och kan ge biodiesel

OKG varslar

Se alla Företagens egna nyheter

Magnetfältståliga positionsgivarsystem

Se vår nya robot M-10iD på Värnamo Industriexpo

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Ny panelmonterad 3-fas termostat från JUMO

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

JUMOs produkter tar steget in i den digitala framtiden med ny hårdvara och mjukvaruplattform

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Nyhet från Watson-Marlow Fluid Technology Group

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

RS Components och AVX ingår globalt partnerskap för distribution

Webinar: Integrated Architecture Builder

DesignSpark, forumet för utvecklare och konstruktörer, har nu mer än 750 00...

Sänd till en kollega

0.124