23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rekordresultat för Södra

Basindustrin vill ha maximal effektreserv

Från rykten om avgång till prisad av kungen

Skatteförändringar orsakar protester

Kungen fixade invigningen

Jätteinvesteringen är äntligen på plats.

Så ska gruvans vatten renas

Nyhetsbrev

Marknaden för Industri 4.0 växer snabbt

Arkiv

Peab bygger åt LKAB

Vd för Ahlstrom-Munksjö inte nöjd

"Vår lönsamhet för fjärde kvartalet i fjol var inte tillfredsställande."

Missbildad fisk vid LKAB

Storaffär inom flödesteknik

AI samarbete för pappersindustrin

Plast blir bränsle

Prisas för arbetsmiljön

Stabilt från Boliden

Dubblad vindkraft på fyra år

Energimyndigheten kräver tillbaka 16 miljoner

Nej till ny kolgruva

Gruvor får betala miljonbelopp i ökad dieselskatt

Första resultaten av nya reningsanläggningen

Stålföretaget vill ge besökaren något extra

Process Nordic fick en förhandsvisning.

Järnmalmspriset drar iväg efter olycka

OKG får fortsätta

De vill hitta innovationerna i skogen

Rockwell köper simuleringsföretag

Arvidsson ny vd för Nexam

150 miljoner för att sanera gruvan

Ny utbildning inom kärnkraft

Får 3 miljoner till energiforskning

SKF får ny Sverigechef

Rekordstor order för Brokk

Atlas Copco slår förväntningarna

Vill ha tjejer i gruvan

SCA vill flytta väg för ny pappersmaskin

Toppbetyg i hållbarhet

Renar arsenikhaltigt vatten

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar banbrytande arbiträr funktionsgenerator från Tektronix

Cirkulära kontaktdon uppfyller senaste medicinska IEC 60601-1-krav

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

RS Components tecknar ett franchiseavtal med CTS för distribution av elektroniska komponenter

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

Beckhoff Automation och Knightec inleder samarbete kring Industri 4.0

Träffa Lindh Automation på industrimässorna Malmö 6-7 Februari

En gängad axel i olika utföranden låser ODU-MAC serien säkert och ergonomiskt

Elektropneumatisk tryckregulator för optimal kontroll

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Säkerhet för människa och maskin

ProMesh - Unika Switchar frå Indu-Sol

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

God Jul & Gott Nytt År önskar JUMO

Universal koppling till IO-Link

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Örebro, 28-29 november

Innovativ, kompakt SIL- och PL-lösning för temperatur

Velocity ett nytt sortiment av tryckluftdrivna membranpumpar från Wilden

Sänd till en kollega

0.11