23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Det anrika bruksföretaget varslar

BillerudKorsnäs ber om ursäkt

Plus

Samtal om reningsteknik och återvinning

Krismöte inom gruvindustrin

Metaller som känner – inte bara döda ting

”Kritikalitetsanalyser lönar sig”

Torbjörn Karlsson, underhållschef på Stora Enso, blir en av talarna på Underhållsdagarna. Han kommer att slå ett slag för kritikalitetsanalyser.

Nyhetsbrev

Ger råd om 3D-printade reservdelar

Arkiv

Ståljätten skär ner i Europa

De ska leverera nya processlinjer till Oatly

Ingår avtal med ÅF Pöyry.

Han lämnar Stora Enso

De vann Swedish Steel Prize 2019

Nytt testcenter för vatten och livsmedel

Ståthögas vd nominerad till årets entreprenör

Stora Enso bäst i tävling

Dolda kameran på LKAB

Vill möta industrins utmaningar

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Här flyter framtidens energi

Nu blir gruvan säkrare

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Spränger gruvor tillsammans

Köpte konkursbo - Hittade guld för 50 miljoner

Plus

Hos SSAB måste alla skriva under

Majoriteten av SSABs medarbetare har sedan förra vintern arbetat sig igenom och skrivit under företagets säkerhetsåtagande.

Får pris för batterifria sensorer

Professor prisas för autonoma drönare

De vill finansiera ny kärnkraft i Sverige

SCA värvar Charlotte Kalla

Artificiellt löv kan lösa klimatkrisen

Sålde 190 000 utsläppsrätter

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Ett steg närmare plastreturraffinaderi

Det går bra för industrin - med ett undantag

Revisionsstopp - en fick föras till sjukhus

Mer pengar till vattendraken

Epiroc anpassar arbetsstyrkan

Den här ska förvandla rishalm till bioenergi

Se alla Företagens egna nyheter

Hur är din hälsa?

Har du koll på din produktion?

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Profibus repeater MULTIrep

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

BUS eller godis?

SKF knyter tätare band med RS Components

Kostnadseffektiv kommunikation med IO-link!

Mätteknik för vakuum i ny tappning

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

Universellt tillämpligt, kompakt och hög precision!

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Är er verksamhet framtidssäker?

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Robusta produkter från oss på Balluff!

För extrema miljöer!

Övervakning i realtid görs enkelt!

Gardner Denver’s Elmo Rietschle vakuumpumpar och Gas kompressorer hos AxFlo...

Sänd till en kollega

0.171