23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skoglig restprodukt blir isolering

Isolering gjord av trämassa är framtiden för Topcell.

Rörklasstandarderna har totalrenoverats - och mer än halverats 

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Fördjupning - Läget i basindustrin - del 2

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

Plus

Omrörd inte skakad om vodkatillverkaren får välja

Tankar, kärl och omrörning är viktiga delar för många industrier. När det dessutom handlar om tillverkning av livsmedel ökar kraven. Följ med till Pernod-Ricards anläggning i Nöbbelöv och få en inblick i tillverkningen av Absolut Vodka.

Nyhetsbrev

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Arkiv

Så går det för basindustrin i coronatid - del 1

Ytterligare steg mot fossilfritt stål

Epiroc varslar 425

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Ny ordförande för Industriarbetsgivarna

Höganäs varslar och stoppar produktionen

Processteknik-mässan flyttas

De ska producera apatit från gruvavfall

Nu rivs Sveriges första kärnkraftsverk

Gruvtrucken med högsta lastkapaciteten förbättras

Mikrosvampar ska rena gruvvattnet

Gruvjättens fabriksbyggnad utrymd efter brand

De projekterar bioproduktionsanläggningen

Lär dig mer om daggpunkt

Europeiska stålmarknaden kämpade redan innan corona

Stororder förlänger livet på gruvan

500 miljoner till AI-forskning

Dags att lära sig vad ORC är

Misstänkt arbetsmiljöbrott på LKAB:s område

Eurobattery Minerals förvärvar gruva i Finland

De hoppas på finansiering av CCS-anläggning

Sverige deltar i batteriprojekt

Smart verktyg minskar produktionsförluster

Mötesplats för europeisk stålindustri hålls i Stockholm

Innovationer får stöd av SCA

Plus

Blockkedjor del 2: Så fungerar blockkedjan

Krisen kan vara en möjlighet för Sverige

Tips i coronadagar – kalibrera

Vattenfall fixar vindel i Storbritannien

Se alla Företagens egna nyheter

Systemfokus hos AxFlow

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Lasersvetsning av plast

Nya mässdatum klara för VA-mässan

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

RS Components lanserar kapslingar med hög IP- och IK-klassni

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Växande marknad för elektroniklösningar

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Arkitekterna av smart tillverkning!

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Ideal SmartCamera från Balluff!

Skummande öl kan vara gott men gillas inte inom produktionen

Industry 4.0 och Industrial Internet of Things!

Inducore visar bredden med åtta bolag

Se hur ni kan utöka er service och spara resor

Sänd till en kollega

0.11