23948sdkhjf

SSAB vill bli större i Latinamerika

Företaget ser en stor potential jämfört med traditionella marknader som USA och Europa.
SSAB Special Steels har som mål att sälja 1,35 miljoner ton stål år 2020 där en del av ökningen väntas komma från tillväxtmarknader.

En annan del av tillväxten väntas från att uppgradera applikationer till mer höghållfasta stål.

Latinamerika är ett exempel på en geografi där företaget ser potential att bli större.

– Jämfört med mer traditionella marknader som USA och Europa finns det fortfarande en stor potential i Latinamerika inom användning av höghållfasta stål. I vissa fall innebär det också utmaningar för oss, eftersom många OEM-företag (tillverkare av maskinutrustning) och slutanvändare saknar erfarenhet av höghållfasta stål. De har lite kunskap om dess fördelar eller hur man arbetar med våra premiumstål, säger Luiz Monegatto som är försäljningschef på SSAB Special Steels, enligt ett pressmeddelande.

Företaget har under de senaste åren arbetat aggressivt med att öka närvaro och aktivitet i området.

Varumärkesprogrammen My Inner Strenx och Hardox In My Body är två verktyg som SSAB vill använda för att kunna växa.

Ett annat område där tillväxt kan genereras är inom tjänster.

Generellt är Mining och Trailer starka segment i de flesta latinamerikanska länder även om det finns olikheter mellan olika länder. På senare år har jordbrukssegmentet varit en stark marknad i Brasilien och Mexiko. Den mexikanska marknaden har också haft en kraftig tillväxt under de senaste fyra åren, enligt företaget.

SSAB Special Steels är en global leverantör av seghärdade stål och avancerade höghållfasta stål. Tillverkningsenheter finns i Oxelösund (Sverige), Mobile, Alabama (USA), Brahestad (Finland) och Borlänge (Sverige).

Stålkoncernen har totalt nio produktionslinjer globalt som kan tillverka höghållfasta stål. Antalet medarbetare är cirka 2 800 personer och enhetens försäljning drygt 16 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172