23948sdkhjf

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.
I ett av paketen inom livsmedelsstrategin ingick skapandet av vad man kallar en nationell samverkansarena, där företag och branschorganisationer inom hela livsmedelskedjan samlas.

På torsdagen lanseras resultatet, som går under namnet Sweden food arena. Målet: Att arbeta tillsammans inom forskning och innovation.

– Det finns en stor potential för livsmedelssektorn. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation stärks, i nära samverkan med akademi och politik, skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som stödjer etableringen av arenan.

Framförallt kommer arenan att prioritera tre forskningsområden, vilket innefattar hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation.

Mer specifika exempel som tas upp är bland annat visionen om att Sverige ska bli ledande inom prevention av välfärdssjukdomar genom kosten, och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet.

Man har också tagit ut ett riktmärke, baserat på Bloombergs innovationsindex – där ligger Sverige i Europa-toppen vad gäller till exempel stål och skog, medan vi inom livsmedel hamnar på plats 14.

Genom arenan vill man se till att Sveriges investeringar i forskning och innovation inom livsmedel ökar rejält, och därmed klättra på listan.

– Vi siktar på att placera oss i topp tre. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden food arena.

Hittills har cirka 50 företag skrivit under avsiktsförklaringen för samverkansarenan, vars styrgrupp består av ledamöter från Lantmännen, Arla, Orkla, Oatly, Hk Scan, Lyckeby Culinar, Fazer, Axfood, Ica, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel, Visita, LRF, Sveriges ingenjörer, Menigo och Tillväxtverket
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112