Eldrivna och förarlösa maskiner sköter jobbet i bergtäkten

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Laddbara lastmaskiner och krossar och grävmaskiner som är kopplade till elnätet. Snart är det skarpt läge när Volvo CE testar elektrifierade maskiner i täkten.

Stockholm. Hur ser framtidens optimerade bergtäkt ut? Volvo CE tror att den mycket väl kan vara eldriven, företaget leder ett forskningsprojekt där de, i samarbete med bland annat Skanska och Energimyndigheten, låter eldrivna och, i vissa fall, förarlösa, maskiner sköta jobbet.

Per-Erik Lindström, vice president global key accounts, på Volvo CE, var inbjuden att berätta om projektet på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.

– Vi har stora förhoppningar på det här, vi tror att vi är något väldigt intressant på spåren.

En testverksamhet ska komma igång under året, en tio veckor lång demonstration planeras i en av Skanskas bergtäkter i Västsverige.

Tanken är att elektrifiera det som går att elektrifiera, exempelvis med lastmaskiner som laddas och grävmaskiner och krossar kopplade direkt till elnätet.

– Vi har satsat på intelligenta maskiner som pratar med varandra, sade Per-Erik Lindström.

I täkten har man valt att använda en hjullastare som är en pluginhybrid, krossen och transportbanden ska köras på el och detsamma gäller grävmaskinen, 75-tonnaren ska gräva elektriskt, den har dock också en dieselmotor för att kunna larva sig fram.

I stället för tre stora lastmottagare har man valt åtta små som lastar 15 ton, tanken är att ett eventuellt maskinbortfall inte påverkar produktionen lika mycket som om en av få större maskiner blir stående.

De små och självkörande lastmaskinerna går på el, de kör ett varv och går sedan in för laddning.

– Det tar en minut att ladda lastmaskinerna, sen går de in i loopen igen, förklarade Per-Erik Lindström

Att ladda efter varje varv ska optimera batterianvändningen och minska behovet av ett ”styvt” elnät. Täkten har två laddstationer och de flesta kablarna är nedgrävda, för säkerhets skull.

Autonoma system är kontroversiella och Per-Erik Lindström betonar att säkerhet är en viktig drivkraft i projektet.

– Vi vallar in siten helt, det finns inga människor där förutom grävmaskinsföraren.

En lastmaskinsförare finns också och båda förarna förses med nödstopp och kan, vid behov, stänga ner hela verksamheten, förklarar han.

Målet är att under tio veckors provdrift minska koldioxidutsläppen med 95 procent.

– Vi tror faktiskt att det går att minska koldioxiden ännu mer, hjullastaren körs på vanlig diesel, tar vi HVO blir det minus 98 procent, sade Per-Erik Lindström.

Han betonade att detta är ett forskningsprojekt och inte traditionell produktutveckling.

– Vi gör detta för att lära oss – det är ingen annan som tagit den här approachen i branschen och det blir spännande se vad det kan leda till.

Fakta forskningsprojektet

  • Projektet går ut på att elektrifiera en rad entreprenadmaskiner för att på så sätt minska utsläppen.
  • Testverksamheten sker i en av Skanskas täkter, under tio veckor i slutet av 2018 ska verksamheten testas.
  • Om tekniken visar sig fungera är förhoppningen att den ska kan användas även i byggprojekt, vid återvinning med mera.
  • I projektet , som leds av Volvo CE, ingår även Skanska, Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola.
  • Projektets totalbudget är på knappt 203 miljoner kronor varav Energimyndigheten bidrar med 65 miljoner kronor.

Källa Volvo CE/ Energimyndigheten

Mer om: SBMI | Volvo CE


Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kaffe värmer fjärrvärmenätet

Ska utveckla självtränande AI för smarta fabriker

Unibap arbetar fram ett verktyg på området.

Följ ditt beställda stål digitalt

Domen mot Nordkalk fastställd

De skapar världens första ligninanläggning för biodrivmedel

Preem och RenFuel undersöker, att i samarbete med Rottneros, uppföra världens första ligninanläggning för biodrivmedel vid massabruket i Vallvik, Söderhamn. Anläggningen beräknas producera en årlig volym om 25-30 000 ton lignin och vara färdigställd till 2021.

Bolidens tillstånd kan påverka vattenfabrik

Nyhetsbrev

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Arkiv

De skapar ”gröna batteriet” i energisystemet

Vattenkraften, tillsammans med Litium-jonbatterier, ska bli det ”gröna batteriet” i energisystemet samtidigt som spillvärme tillförs i fjärrvärmenätet från batteriproduktionen.

Undersökning bekräftar - standarder positivt för tillväxt

En nyligen genomförd nordisk studie visar att standarder är starkt kopplade till BNP-tillväxt och arbetsproduktivitet.

Världens snabbaste process för lackarbeten

Öl bryggd på avloppsvatten

EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och biobensin. Målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle.

Volvos gjuteri i Skövde förnyas

Lyckad miljösanering med grönlutslam

Eyetrackingföretag ska ge metallindustrin nya medarbetare

Små företag måste börja automatisera

Rekordår för SMC Automation

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Excellenta tider för Axelent

Avbryter vindkraftsprojekt

Vinner University Steel Prize 2018

Sergi Parareda Oriols innovativa forskning om utmattningshållfastheten i skurna kanter i höghållfast stål slog högst.

Sydafrikanskt intresse för svensk miljöteknik

Bygget snart klart - kan revolutionera stålindustrin

Bygget av världens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin växer fram i Höganäs, något processnet.se tidigare rapporterat om. Nu närmar sig invigningen och många är intresserade av teknikens möjligheter.

De delar resurser, energi och utrustning

170 000 ton koldioxid, 750 ton fosfat och 190 ton svaveldioxid. Det har ett industrinätverk utanför Norrköping besparat miljön årligen genom så kallad industriell symbios.

Hexagon stärks inom kvalitetskontroll

Genombrott på indisk elmarknad

Gå in i din nya fabrik med hjälp av VR

Blir ny VD inom Hydroscand

Yaskawa skapar miljövänlig energidivision

Programvara för robotsensorer

Omstart för Gränges i Arkansas

3D ger effektiviserad tillverkning

Fanuc sätter upp ett nytt nordiskt huvudkontor i Malmö

Flexibelt uv-härdande lim

Kompaktare robotcell för svetsning

Ökad efterfrågan på återvunnen kimrök

Se alla Företagens egna nyheter

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

Lägre livscykelkostnad och ökad hållbarhet

Utökat samarbetsavtal mellan Abracon och RS Components

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components offentliggör lanseringen av ett kompakt industriellt Ethernet-kontakdon från Hirose

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bionisk protesteknik

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan testledningar

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växelriktare och tillbehör

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

In i molnet enkelt och säkert med Beckhoff IoT

Sänd till en kollega

0.125