23948sdkhjf

Eldrivna och förarlösa maskiner sköter jobbet i bergtäkten

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Laddbara lastmaskiner och krossar och grävmaskiner som är kopplade till elnätet. Snart är det skarpt läge när Volvo CE testar elektrifierade maskiner i täkten.

Stockholm. Hur ser framtidens optimerade bergtäkt ut? Volvo CE tror att den mycket väl kan vara eldriven, företaget leder ett forskningsprojekt där de, i samarbete med bland annat Skanska och Energimyndigheten, låter eldrivna och, i vissa fall, förarlösa, maskiner sköta jobbet.

Läs också: Första 5G-nätverket för industrin invigt

Per-Erik Lindström, vice president global key accounts, på Volvo CE, var inbjuden att berätta om projektet på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.

– Vi har stora förhoppningar på det här, vi tror att vi är något väldigt intressant på spåren.

En testverksamhet ska komma igång under året, en tio veckor lång demonstration planeras i en av Skanskas bergtäkter i Västsverige.

Tanken är att elektrifiera det som går att elektrifiera, exempelvis med lastmaskiner som laddas och grävmaskiner och krossar kopplade direkt till elnätet.

– Vi har satsat på intelligenta maskiner som pratar med varandra, sade Per-Erik Lindström.

I täkten har man valt att använda en hjullastare som är en pluginhybrid, krossen och transportbanden ska köras på el och detsamma gäller grävmaskinen, 75-tonnaren ska gräva elektriskt, den har dock också en dieselmotor för att kunna larva sig fram.

I stället för tre stora lastmottagare har man valt åtta små som lastar 15 ton, tanken är att ett eventuellt maskinbortfall inte påverkar produktionen lika mycket som om en av få större maskiner blir stående.

De små och självkörande lastmaskinerna går på el, de kör ett varv och går sedan in för laddning.

– Det tar en minut att ladda lastmaskinerna, sen går de in i loopen igen, förklarade Per-Erik Lindström

Att ladda efter varje varv ska optimera batterianvändningen och minska behovet av ett ”styvt” elnät. Täkten har två laddstationer och de flesta kablarna är nedgrävda, för säkerhets skull.

Autonoma system är kontroversiella och Per-Erik Lindström betonar att säkerhet är en viktig drivkraft i projektet.

– Vi vallar in siten helt, det finns inga människor där förutom grävmaskinsföraren.

En lastmaskinsförare finns också och båda förarna förses med nödstopp och kan, vid behov, stänga ner hela verksamheten, förklarar han.

Målet är att under tio veckors provdrift minska koldioxidutsläppen med 95 procent.

– Vi tror faktiskt att det går att minska koldioxiden ännu mer, hjullastaren körs på vanlig diesel, tar vi HVO blir det minus 98 procent, sade Per-Erik Lindström.

Han betonade att detta är ett forskningsprojekt och inte traditionell produktutveckling.

– Vi gör detta för att lära oss – det är ingen annan som tagit den här approachen i branschen och det blir spännande se vad det kan leda till.

Fakta forskningsprojektet

  • Projektet går ut på att elektrifiera en rad entreprenadmaskiner för att på så sätt minska utsläppen.
  • Testverksamheten sker i en av Skanskas täkter, under tio veckor i slutet av 2018 ska verksamheten testas.
  • Om tekniken visar sig fungera är förhoppningen att den ska kan användas även i byggprojekt, vid återvinning med mera.
  • I projektet , som leds av Volvo CE, ingår även Skanska, Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola.
  • Projektets totalbudget är på knappt 203 miljoner kronor varav Energimyndigheten bidrar med 65 miljoner kronor.

Källa Volvo CE/ Energimyndigheten

Mer om: SBMI | Volvo CE
Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfa Laval spår lägre efterfrågan

50 befaras döda i gruvolycka

Partnerskap kring autonoma gripsystem

Termisk solkraft ökar

Samarbete för hållbart flygbränsle

Hon leder satsningen på AI

Nyhetsbrev

Gruvan kan få avsätta 155 miljoner för återställande

Arkiv

Klart med stängning hos Stora Enso

Pöyryaffären kan ge ÅF miljardböter

Kärnbränsle saneras från Fukushima

Northvolt får producera mera

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Sandvik förvärvar för framtidens gruvdrift

KD vill ge SSAB mer kärnkraft

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

BillerudKorsnäs - bra försäljning men svag vinst

Hybrit nominerat till pris

De köper gruva för 7,4 miljarder – kontant!

Nöjd med budgetsatsning

Här är svaret - Så bildades Kirunamalmen

Så såg han ut för 30 år sedan - hur ser han ut idag?

Risk för radioaktiv läcka

Till intensiven efter fallolycka

Vidareförädla biströmmar – stort fokus för Södra

Förra året firade Södra 80-år och gjorde ett rekordår. Det finns alltså all anledning för vd Lars Idermark att vara nöjd. Nu står bland annat vidareförädling på agendan. Vi har fått en exklusiv intervju.

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Hannovermässan - fredag

Ny programdirektör för SIP STRIM

Biopolymer prisas

Svag krona ger bra vinst

Hon blir ny vd för Nordic Paper

Nytt oljefält samt åtal närmar sig

Hon har all anledning att vara glad

Kina storimporterar sällsynta jordartsmetaller

Alger renar vatten och kan ge biodiesel

OKG varslar

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Se alla Företagens egna nyheter

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Ny panelmonterad 3-fas termostat från JUMO

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Nedräkningen har börjat!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

JUMOs produkter tar steget in i den digitala framtiden med ny hårdvara och mjukvaruplattform

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Nyhet från Watson-Marlow Fluid Technology Group

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

RS Components och AVX ingår globalt partnerskap för distribution

Webinar: Integrated Architecture Builder

DesignSpark, forumet för utvecklare och konstruktörer, har nu mer än 750 00...

RS Components presenterar industriella frekvensomvandlare från Rexroth för ...

RS Components lanserar banbrytande arbiträr funktionsgenerator från Tektron...

Sänd till en kollega

0.144