23948sdkhjf

Eldrivna och förarlösa maskiner sköter jobbet i bergtäkten

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Laddbara lastmaskiner och krossar och grävmaskiner som är kopplade till elnätet. Snart är det skarpt läge när Volvo CE testar elektrifierade maskiner i täkten.

Stockholm. Hur ser framtidens optimerade bergtäkt ut? Volvo CE tror att den mycket väl kan vara eldriven, företaget leder ett forskningsprojekt där de, i samarbete med bland annat Skanska och Energimyndigheten, låter eldrivna och, i vissa fall, förarlösa, maskiner sköta jobbet.

Per-Erik Lindström, vice president global key accounts, på Volvo CE, var inbjuden att berätta om projektet på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.

– Vi har stora förhoppningar på det här, vi tror att vi är något väldigt intressant på spåren.

En testverksamhet ska komma igång under året, en tio veckor lång demonstration planeras i en av Skanskas bergtäkter i Västsverige.

Tanken är att elektrifiera det som går att elektrifiera, exempelvis med lastmaskiner som laddas och grävmaskiner och krossar kopplade direkt till elnätet.

– Vi har satsat på intelligenta maskiner som pratar med varandra, sade Per-Erik Lindström.

I täkten har man valt att använda en hjullastare som är en pluginhybrid, krossen och transportbanden ska köras på el och detsamma gäller grävmaskinen, 75-tonnaren ska gräva elektriskt, den har dock också en dieselmotor för att kunna larva sig fram.

I stället för tre stora lastmottagare har man valt åtta små som lastar 15 ton, tanken är att ett eventuellt maskinbortfall inte påverkar produktionen lika mycket som om en av få större maskiner blir stående.

De små och självkörande lastmaskinerna går på el, de kör ett varv och går sedan in för laddning.

– Det tar en minut att ladda lastmaskinerna, sen går de in i loopen igen, förklarade Per-Erik Lindström

Att ladda efter varje varv ska optimera batterianvändningen och minska behovet av ett ”styvt” elnät. Täkten har två laddstationer och de flesta kablarna är nedgrävda, för säkerhets skull.

Autonoma system är kontroversiella och Per-Erik Lindström betonar att säkerhet är en viktig drivkraft i projektet.

– Vi vallar in siten helt, det finns inga människor där förutom grävmaskinsföraren.

En lastmaskinsförare finns också och båda förarna förses med nödstopp och kan, vid behov, stänga ner hela verksamheten, förklarar han.

Målet är att under tio veckors provdrift minska koldioxidutsläppen med 95 procent.

– Vi tror faktiskt att det går att minska koldioxiden ännu mer, hjullastaren körs på vanlig diesel, tar vi HVO blir det minus 98 procent, sade Per-Erik Lindström.

Han betonade att detta är ett forskningsprojekt och inte traditionell produktutveckling.

– Vi gör detta för att lära oss – det är ingen annan som tagit den här approachen i branschen och det blir spännande se vad det kan leda till.

Fakta forskningsprojektet

  • Projektet går ut på att elektrifiera en rad entreprenadmaskiner för att på så sätt minska utsläppen.
  • Testverksamheten sker i en av Skanskas täkter, under tio veckor i slutet av 2018 ska verksamheten testas.
  • Om tekniken visar sig fungera är förhoppningen att den ska kan användas även i byggprojekt, vid återvinning med mera.
  • I projektet , som leds av Volvo CE, ingår även Skanska, Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola.
  • Projektets totalbudget är på knappt 203 miljoner kronor varav Energimyndigheten bidrar med 65 miljoner kronor.

Källa Volvo CE/ Energimyndigheten

Mer om: SBMI | Volvo CE
Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya krav på LKAB

Startup-företag får stöd av jätte

Toppbetyg i hållbarhet

Renar arsenikhaltigt vatten

De letar ny chef

Patent för ljudteknik

Nyhetsbrev

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Arkiv

Slutförvar kan byggas ut

Svensk Kärnbränslehantering kan beviljas tillstånd enligt miljöbalken till utökad verksamhet vid Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR.

Identifiera och ge skydd mot farligt gods

Pålitliga lösningar finns för säkerhetsidentifiering

Starkare än väntat från Sandvik

Ökad produktion krävs för klimatomställning

Industriell symbios avvecklas

Ny styrelseordförande för Höganäs AB

Ringhals 2 går med halvfart

Här skapar de framtidens industriskola

Energirekord 2018

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Han säger upp 120 anställda

Kärnkraftsprojekt stoppas

Gruvbolag toppade i rapport

Kork blir bränsle med ny förgasare

Bland de bästa i världen

Säkerhetsstandarder på robotikområdet revideras

Drönare ska bli ett verktyg för prospektering

Han blir BillerudKorsnäs nya chef

I samband med expansionen lämnar han som vd

Perstorp varslar

Första guldet på gång

Flera affärer och nytt partnerskap

Räcker råvarorna för framtidens energi?

Föreläggande mot Ringhals

Vill ha mer kunskap om tillståndsprocessen

Oljejättarnas topp-10

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Kommittéledamöter utsedda av Regeringen

Nya lagar och regler 2019

LKAB jagar efter ny malm

Se alla Företagens egna nyheter

En gängad axel i olika utföranden låser ODU-MAC serien säkert och ergonomiskt

Elektropneumatisk tryckregulator för optimal kontroll

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Säkerhet för människa och maskin

ProMesh - Unika Switchar frå Indu-Sol

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

God Jul & Gott Nytt År önskar JUMO

Universal koppling till IO-Link

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Örebro, 28-29 november

Innovativ, kompakt SIL- och PL-lösning för temperatur

Velocity ett nytt sortiment av tryckluftdrivna membranpumpar från Wilden

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Termiska flödesregulatorer

Ny Linjelaser i rostfritt stål

RS Components meddelar att Microchips nya utvecklingskort med AVR®-mikrokon...

RS Components släpper information om Big Step Challenge på electronica 2018

Universal användning – även under svåra förhållanden

RS Components erbjuder nu kalibrerade produkter

Sänd till en kollega

0.1