23948sdkhjf

Ett steg närmare vanadinverket

Ferrovan har kommit närmare byggandet av ett vanadinåtervinningsverk i finländska Brahestad. En förstudie är klar och ett beslut väntas senare i år.

Bolaget har beslutat att gå vidare och nu pågår förhandlingar, både med underleverantörer och internationella banker för att kunna få igång verksamheten.

– Det känns väldigt bra men det återstår en hel del att göra. Förhoppningsvis kan vi berätta mer i slutet på året, säger vd:n Jukka Pitkäjärvi till Process Nordic.

Finansieringen beräknas vara klar i september och i november ska alla miljötillstånd vara på plats. Enligt Jukka Pitkijärvi förväntas bolaget ta beslut om byggandet av vanadinverket i slutet av året. Den tilltänkta råvaran är vanadinhaltigt slagg från SSAB:s svenska och finska verksamhet (tidigare Ruukki).

För två år sedan rapporterade Process Nordic om kapplöpningen mellan Boliden och Ferrovan, då kallat Mustavaraan Kaivos, och deras kamp om att lägga beslag på den värdefulla vanadinhaltiga slaggen. Redan då såg det ut som att Ferrovan skulle gå segrande ur striden.

Varje år ger svenska stålverk upphov till stålugnsslagg som innehåller 5000 ton vanadin. Visserligen har vanadinpriset sjunkit de senaste åren, men ändå är den årliga slaggproduktionen värd mer än 600 miljoner kronor. Det innebär att dagens enorma slagghögar är värda många miljarder kronor, och det är pengar som bara väntar på att återvinnas.

På senare år har teknikutvecklingen gått framåt och i takt med att järnmalmspriset sjunkit har investerare sökt efter nya och mer lönsamma projekt. Ett exempel är vanadinåtervinning. Den teknik som Ferrovan använder är en högtemperaturprocess, som tagits fram i ett forskningsprojekt som huvudsakligen varit svenskfinansierat av bland annat av Mistra, SSAB och LKAB.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078