23948sdkhjf

Sverige blir partnerland vid Hannovermässan 2019

Det offentliggjordes i dag vid årets Hannovermässa då bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson deltog.
– Det är mycket glädjande att Sverige är partnerland vid Hannovermässan nästa år – världens största industrimässa. Vi har ambitionen att vara världsledande på att använda digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen av industrin är avgörande för svensk konkurrenskraft och nya jobb, säger Peter Eriksson enligt ett pressmeddelande från Regeringskansliet.

Varje år hamnar ett land i speciellt centrum för Hannovermässans besökare, media och program och nästa år är detta land alltså Sverige.

Hannovermässan 2019 arrangeras den 1-5 april och ska ha representation på den mest inflytelserika nivån genom Sveriges statsminister och Tysklands förbundskansler.

– Satsningen sker i linje med Exportstrategin och vår ambition är att den ska hjälpa svenskt näringsliv att nå en global publik och erbjuda en plattform att visa upp idéer, samarbeten och innovativa lösningar, säger Ann Linde, EU- och handelsminister och ansvarig för den statliga finansieringen av projektet.

Det officiella avtalet om att Sverige blir partnerland 2019 signerades av Fredrik Fexe, Executive Vice President, Strategy & Business Development, vid Sveriges export- och investeringsråd, Business Sweden, och Marc Siemering, Senior Vice President Industry, Energy & Logistics vid Hannovermässan.

Business Sweden har regeringens uppdrag att sköta projektet. Kostnaden förväntas bli runt 32 miljoner kronor, vilket bekostas till hälften vardera av staten och näringslivet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125