23948sdkhjf

Nya linjer ökar produktion och automation i livsmedelsfabriken

Totalt har man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer.
Livsmedelsproducenten Blekinge delikatesser, som under 2016 köptes upp av tyska storföretaget Wernsing group, har under de senaste åren satsat på nya investeringar i fabriken i Karlshamn.

Med investeringar på cirka 24 miljoner kronor har man nu installerat nya linjer för majonnäs och sallad, där den senaste linjen just nu testas – förhoppningen är att den ska vara redo för full produktion i slutet av månaden. Samtidigt bygger man även ett nytt kylrum på cirka 400 kvadratmeter.

Redan i januari 2017 stod den första delen av investeringen klar, i form av en majonnäslinje. Den andra linjen, som alltså nu också är på plats, kommer att producera bland annat rotfrukts- och skaldjurssallader.

Totalt innebär investeringarna att man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer. Till följd har det inneburit att personalstyrkan ökat från 22 till 24 anställda.

Framförallt har man gjort investeringarna för att kunna stå bättre rustade gentemot kundernas behov, säger Blekinge delikatessers vd Tony Bay till Food Supply. I dagsläget producerar man ett 40-tal produkter som EMV, utöver det egna varumärket.

– Det har gått mer och mer emot EMV, säger Tony Bay, och fortsätter:

– Ska vi klara av kundernas ökande volymer så måste vi investera i nytt. En stor del av den tidigare maskinparken var gammal och behövde rustas upp. I samband med att vi rustat upp har vi även kunnat öka kapaciteten. Till exempel robotar, det har vi aldrig haft innan, säger Tony Bay om de nya robotstyrda packningslinjerna.

Är det en direkt följd av att ni köptes upp av Wernsing group som ni har kunnat göra de här investeringarna?

– Ja, det är tack vare att moderbolaget satsar på oss, säger Tony Bay.

Jämfört med 2016 års omsättning på 76 miljoner kronor beräknar Tony Bay att Blekinge delikatesser ökat till 106 miljoner under fjolåret, vilket till stor del beror på att man tagit in en storkund. Det i sig är också en av anledningarna till att den nya majonnäslinjen installerades och företaget ser att majonnästillverkningen nästan fördubblades tack vare detta.

Resultatet, där man beräknar gå jämt upp, hade man hoppats skulle vara bättre, men förhoppningen är att investeringarna ska ge ett bättre resultat under 2018.

– Det var tufft förra året med extrakostnader på grund av underhåll och att vi fick ta in extrapersonal, och det var det som gjorde att vi inte gick så bra som vi hoppats. Delvis beror det på att vi inte hade tillräcklig kapacitet, därav ökar vi nu för att kunna möta kundernas behov.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079