23948sdkhjf

Världens största chokladtillverkare vill öka produktionen

Schweiziska Barry Callebaut, nyligen aktuella med vad man kallar en helt ny typ av choklad, satsar på att utöka produktionskapaciteten ytterligare under året.
Barry Callebaut, som producerar choklad för en rad av världens stora varumärken, ser att den tidigare svikande försäljningstrenden vänt.

Försäljningsvolymen ökade med 8 procent under det brutna räkenskapsårets första kvartal, som slutade i november förra året – enligt den schweiziska giganten beror det mycket på en ökad aptit för choklad, men också på att livsmedelsföretag som Nestlé och Mondelez valt att outsourca chokladproduktionen för bland annat glass och snacks.

Detta ska nu leda till ökade investeringar för Barry Callebaut som under året planerar att skruva upp produktionskapaciteten globalt, med speciellt fokus på Västeuropa, skriver man i senaste rapporten.

Nyligen har tillverkaren också lanserat vad man kallar "den fjärde chokladtypen". Med det menar man en utveckling på varianterna mörk, mjölk och vit choklad, dit man nu vill lägga "ruby-choklad". För detta har företaget använt sig av en speciell process som drar ut nya smaker och färger ur den röda ruby-kakaobönan.

Nestlé Japan är sedan förra veckan först ut med den nyutvecklade chokladsorten, efter att man slutit ett halvår långt kontrakt med Barry Callebaut om ensamrätt till ruby-chokladen. Nestlé använder chokladen i en ny Kitkat-produkt som släpptes i exklusiva upplagor i Japan och Sydkorea i fredags, med kommande lansering i Australien som nästa mål.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094