23948sdkhjf

EU ger tummen upp för massaved och tallolja som biobränsle men begränsar grödbaserat

Tallolja och massaved räknas som förnybart biobränsle efter omröstning i EU-parlamentet, till glädje för anhängare av skogsråvara. Grödebaserade drivmedel fryses dock på 2017 års nivå.

Vid en omröstning i EU-parlamentet avslogs förslaget om att tallolja och massaved inte ska räknas som förnybara biobränslen.

– Det finns nu goda förutsättningar för att alla typer av skoglig råvara ska kunna användas för att producera avancerade drivmedel. Beslutet i Europaparlamentet var inte bara en seger för klimatet, utan även för förnuftet, säger Södras ordförande Lena Ek.

När EU:s miljöutskott i höstas röstade för nya regler gällande bioenergi och biodrivmeldel vann förslaget som, enligt flera svenska aktörer inom skogsbruket, riskerade att tallolja inte skulle klassas som förnybart.

– Nu fastställs att massaved och tallolja är förnybara. Det känns självklart när båda kommer från skogar som växer och återplanteras. Vi har dubbelt så mycket skog nu i Sverige som för hundra år sedan och detta har vi åstadkommit i skogsbruket, säger Palle Borgström, förbundsordförande för Lantbrukarnas riksförbund, i ett pressmeddelande.

EU-parlamentet röstade även ner förslag om hur delarna av ett avverkat träd får användas som källa för bioenergi.

– Vi som var rädda för att omröstningen skulle gå åt skogen är väldigt glada, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S), till TT efter omröstningen.

– Beslutet är ett viktig steg för fortsatt användning av dels tallolja som hållbar råvara, dels vidareutveckling av andra restprodukter från skogen, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Åsikterna är dock de motsatta hos 2030 sekretariatet efter att EU-parlamentet har röstat om det reviderade Förnybarhetsdirektivet. Andelen grödebaserade drivmedel som etanol från vete och biodiesel från raps ska frysas på 2017 års nivå.

- Eftersom det grödebaserade utgör 73 procent av biodrivmedlen som används i Europa, blir det svårt att öka andelen förnybart med parlamentets beslut. Begränsningen är en kvarleva av den gamla påstådda konflikten mellan mat och drivmedel, food versus fuel, som vi borde ha kunnat lägga bakom oss, säger Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109