23948sdkhjf

Drar ner affärsvolymen hos USA-kund

Tillverkaren i Huskvarna miljardminskar omsättningen.
Som ett led i strategin att fokusera resurser på kundkonton med mer attraktiva möjligheter kommer Consumer Brands-divisionen inom Husqvarna Group att avsevärt minska sin affärsvolym hos en av sina största amerikanska detaljhandelskunder.

Divisionen har börjat anpassa kapacitet och vidtagit andra åtgärder för att mildra kortsiktiga negativa finansiella effekter. På grund av den minskade volymen förväntas nettoomsättningen för Consumer Brands under 2018 att minska med cirka 1 miljard svenska kronor jämfört med 2017.

Detta kommer att fördröja förbättringen av rörelseresultatet för divisionen.

– Vi strävar efter att skapa en stark och framtidsorienterad Consumer Brands Division. Tyvärr innebär det att vi ibland måste fatta beslut som är smärtsamma på kort sikt, säger Husqvarna Groups vd Kai Wärn.

Koncernens finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 10 procent för de kommande åren påverkas inte.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063