23948sdkhjf

Mer snack än verkstad

Endast sju av de 88 största svenska börsbolagen har hållbarhetsmål som sträcker sig längre än till 2020, visar en ny studie, som släpptes 27 september.

bildtext: Associate Professor Lin Lerpold omgiven av Chengcheng Qu och Jonas Skilje , Studenter från Handelshögskolan i Stockholm

Studien, ”Walking the talk?”, har gjorts av Mistra Center for Sustainable Markets (Misum) på Handelshögskolan i Stockholm.

Det är anmärkningsvärt och väldigt kortsiktigt, säger Lin Lerpold, Associate Professor och chef på Misum. Inte minst med tanke på att många av företagen marknadsför sitt arbete med FNs hållbarhetmål, som kallas Agenda 2030 av en anledning.

Bäst betyg i ”Walking the talk?”, som undersöker om företagen på Stockholmsbörsens Large Cap-lista håller vad de lovar när det gäller kommunikationen kring hållbarhet, får företagen SCA, BillerudKorsnäs, SEB och Stora Enso, tätt följda av NCC, SSAB och H&M.

Sämst betyg får Evolution Gaming, Sagax, Netent och Melker Schörling följda av Industrivärden, Resurs Holding, Hexagon och Lundbergföretagen.

Det finns flera positiva resultat i undersökningen, exempelvis att allt fler företag inkluderar hållbarhetskompetens i ledningsgruppen: 43 procent mot 25 procent för två år sedan då den första Walking the talk-rapporten gjordes. Hållbarhet kommuniceras som en viktig del av företagens kärnverksamhet av hela 50 procent av företagen, samma siffra i 2015 års undersökning var 22 procent.

Rapporten är baserad på över 14 000 sidor data som är insamlad, kodad och analyserad av Associate Professor Lin Lerpold och Jonas Skilje och Chengcheng Qu, studenter på Handelshögskolan i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078