23948sdkhjf

Kaxig uppstickare vill bygga miljardfabrik

| Av Peter Håkansson | Tipsa redaktionen

I ett gammalt industriområde i Norrsundet växer morgondagens drivmedelsbolag.

Kaxigt och med världsförbättrarambitioner vill de bygga ett flexibelt och klimatsmart raffinaderi. ”Allt annat är ointressant”, säger kommunikationschefen.

Nästan längst ner efter Norrlandskusten ligger Norrsundet. Här hade Stora Enso ett massabruk, men efter deras och andras nedläggningar finns inte mycket kvar. Hamnen är visserligen Sveriges största fiskehamn, men det är fakta som bara ett fåtal kommuninvånare tycks känna till.

Egentligen är vi här för att träffa vd:n och grundaren till Colabitoil. Han är dock upptagen med att köpa ett åkeri och lägga rabarber på deras infrastruktur med bland annat tankstationer. Istället är det kommunikationschefen Daniel Arenholm som hälsar välkommen.

– Vi är i begynnelsen av att bygga ett stort bolag. Det blev lite hastigt och lustigt som vi fick möjlighet att förvärva ett annat bolag så om allt går som det ska är vi 31 anställda imorgon istället för 22, berättar han.

Colabit är latin och betyder ungefär ’raffinera’, ’förfina’. Bolaget är fyra år gammalt med affärsidén att ha kontroll över hela kedjan, från tillverkning till försäljning. Där ingår kommersialisering av processen med mikroorganismer som förvandlar restprodukter från massaindustrin till HVO-diesel.

Idag gör bolaget 1,5 miljoner liter om året i sin demonstrationsanläggning. Det motsvarar i runda slängar två procent av hela deras försäljningsvolym. Resten importeras från Neste i Finland, en HVO som framställts ur animaliska och vegetabiliska fetter såsom slaktavfall men också ur biprodukten PFAD från palmoljetillverkning.

– Inom fem år ska vi ha byggt en fullskaleanläggning för två-tre miljarder kronor. Min huvudsakliga uppgift just nu är att förbereda oss för en börsintroduktion. Det är en jättespännande och rolig uppgift, säger Daniel Arenholm.

Enligt honom har Colabitoil inga lån och ska finansiera en hel del av investeringskostnaden själva. Någon form av extern finansiering måste till, men den kommande nyemissionen ska inte bekosta miljardfabriken utan gå till ytterligare expansion.

Från huvudkontoret går det att överblicka stora delar av industriområdet, som ligger precis vid Östersjökusten. Bolaget har redan förvärvat en tredjedel av Stora Ensos nedlagda massabruk och kanske blir det ännu mer. De behöver plats för bränsledepåer, lager och en hamn för att ta emot råvaran, restavfall från massaindustrin.

Målet är att all deras HVO-diesel ska vara förnybar, HVO100, som de kallar den. Det skiljer dem från de stora drivmedelsjättarna.

– De stora drivmedelsaktörerna kommer från råoljeindustrin och ägs av oljebolag som vill fortsätta sälja sina produkter. De blandar förnybar och fossil diesel och säljer slutprodukten med miljöargument. Vi har en helt annan filosofi. Vi öppnar ingen tankstation om vi inte kan sälja hundra procent HVO, allt annat är ointressant, säger Daniel Arenholm.

För att ytterligare minimera miljöpåverkan finns nivåmätare i varje tankstation som skickar en larmsignal för påfyllning. Stationerna är också mobila, så om placeringen inte ger den försäljningsvolym företaget vill ha, så kan stationen enkelt flyttas till ett annat ställe. Företaget erbjuder också mobila tankstationer till större vägbyggen.

Förutom att grundarna kommer från gävletrakten och vill se en ny processindustri på hemmaplan finns fler fördelar med placeringen i Norrsundet. Härifrån nås stora delar av mellansverige med en effektiv logistik.

– Vi ser framför oss att den här produktionen ska vara lokal, så därför är det rimligare med tre-fyra såna här fabriken i olika delar av Sverige än en enda stor. Vi kan också tänka oss att hjälpa andra länder att bygga liknande anläggningar utifrån deras råvaruförutsättningar, menar kommunikationschefen.

Profet i sitt eget land har de inte blivit, ännu. ”Vi säljer som fan, men inte i Gävle kommun”, säger marknadschefen som skymtar förbi i korridoren. Han menar att det är ointressant för bolaget att ändra i processen för att istället tillverka förnybar bensin eller flygfotogen, eftersom de varken har eller kommer få problem att sälja all diesel som tillverkas.

Mikroorganismerna producerar inte några farliga biprodukter och dieseln är därför helt ren och fri från cancerframkallande aromatiska och polycykliska kolväten.

– En gång ringde Räddningstjänsten och frågade hur de skulle hantera ett läckage av vår förnybara HVO-diesel. ”Ta fram salladen och käka det till lunch”, sa vi skämtsamt. Jag brukar ta en sipp ibland när jag demonstrerar för våra kunder, säger Daniel Arenholm.

Själv lyfter han gärna fram den låga grumlingstemperaturen på minus 35 grader. Maskinerna kan alltså stå ute under vintern och behöver ingen uppvärmning för att starta. Trots alla fördelar återstår dock dieselns stora nackdel: de stora kväveoxidutsläppen.

– Där återstår en svår nöt att knäcka, för jag tror inte att vi inom drivmedelsbranschen kan lösa den frågan, menar Daniel Arenholm.

Även om han tycker att deras förnybara diesel verkligen kan bidra till en bättre miljö och fossilfri fordonsflotta är det inte tillräckligt för att lösa alla problem. Resor med kollektivtrafik och samåkningen måste öka, framför allt i städerna där möjligheten finns.

– Det är dock inte resursmässigt eller ekonomiskt försvarbart att byta ut alla yrkesmaskiner mot exempelvis eldrift på kort sikt. Här gör vårt drivmedel stor nytta eftersom ingen åkare behöver göra några förändringar i befintlig maskinpark, säger Daniel Arenholm.

Text och foto
Jesper Gunnarsson


Fakta

Colabitoil har idag ett trettiotal anställda och har tagit över stora delar av Stora Ensos gamla industriområde i Norrsundet. Målet är att bygga en ny processindustri som ska producera 500 000 ton förnybar diesel varje år. Bolaget tror på lokalproducerade förnybara drivmedel och är inte främmande för att starta upp flera halvstora anläggningar runt om i Sverige och andra europeiska länder.

Reportaget tidigare publicerat i Process Nordic nr 8 2017



Håll dig uppdaterad med Process Nordic
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Process återvinner allt - två anläggningar byggs

Säl i kärnkraftsdamm

Spindeln chanslös mot cellulosa

Cementa avvecklar i Degerhamn

Skärpta miljökrav gör att Cementa diskuterar nedläggning av cementtillverkningen i Degerhamn redan 2019.

Vill producera 75 000 ton bly

Boliden Bergsöe vill växa kraftigt

Bättre än väntat för gruva

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tappade 600 kg från 100 meters höjd

Arkiv
Plus

Slipp jobbet inne i värmepannan

VR-teknik kan ge helt nya möjligheter för underhåll av värmepannor med bättre arbetsmiljö, högre säkerhet och lägre kostnader.

Sverige lyfter automation på Hannovermässan

Sverige har blivit utsett till partnerland till Hannovermässan nästa år. Det kommer innebära att Sverige satsar extra på mässan bland annat med en paviljong med svensk industri generellt men även en paviljong med fokus på automation.

Norge hittar ny olja

Sämre än väntat för Billerud Korsnäs

Billerud Korsnäs missade målet i sin rapport för tredje kvartalet, men vd Petra Einarsson förutspår stark efterfrågan resten av året.

Simulerings-vd:n lockar gruvindustrin

Prisad innovation

Förpackningsföretaget optimerar kundernas processer

Kuka öppnar ett Tech Center i Göteborg

En hemvändare från den amerikanska verksamheten blir ansvarig för enheten.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Stopp för oljan

Världens största klipp

Rödbeta blir energi

Orkla Foods skeppar restavfall till Eslövs nya biogasanläggning.

Mässa lockade tjejer

Mässan Scanautomatic och Processteknik höll speciellt evenemang för unga tjejer.

Döda och instängda efter gruvras

Paus i fabriken

Vässar 3D skrivare till det yttersta

Forskare från Danmarks Tekniska Universitet, DTU, vill få ut än bättre produkter från skrivarna.

SKF levererar till BillerudKorsnäs

ABB får order på 180 miljoner kronor

Hon blir ny direktör inom Boliden

Rost stoppar pelletsverk

Torka stänger pappersbruk

Vattenfall når miljömål i förtid

Tar värmeväxlarorder

Han blir SSAB:s nya divisionschef

Brand överhängande vid oljeläckage

Däcket som står pall i gruvan

Han blir chef för Metsä Board Husum

De ska hitta framtidens stål-id

AR och VR blir snart vardagsmat

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa JUMO på EUROEXPO mässan i Växjö, 17-18 oktober

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter från Control Techniques

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-kontakter från Molex

RS Components lanserar det första industriella PLCnext-styrsystemet

RS Components erbjuder innovativ vakuumformare av skrivbordsmodell från uppstartsföretaget Mayku

Besök JUMO på Scanautomatik / Processteknik mässan i Göteborg, 9-11 oktober

Anmäl dig till höstens webinar

RS Components fokuserar på innovation och inspiration på electronica 2018

RS Components lanserar podcasten History Makers

Scanautomatic 2018

Nivåvakt och kontinuerlig nivåmätare- JUMO NESOS

Besök JUMO på VA-mässan i Jönköping, 25-27 september

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

IO-Link-konverter för RS232-apparater

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

Industrikamera

Skyddslock för inbyggda givare

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad molntjänstplattform

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontakt...

Mer ljusintensitet även med diffust ljus

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingss...

Träffa AxFlow på Euro Expo Umeå 29-30 Augusti 2018

PB-Qone - Unikt Profibus instrument.

Sänd till en kollega

0.238