23948sdkhjf

Överskottsgas blir fartygsbränsle

Vid tillverkning av stål bildas överskottsgas som idag bland annat används till fjärrvärme. Men gasen är mer värdefull än så.

Forskare från Swerea arbetar nu med att bygga upp en pilotanläggning för att demonstrera hur överskottsgasen kan omvandlas till metanol för fartygsdrift. Helt i linje med ambitionen om att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri 2030.

För att utnyttja överskottsgasens fulla potential har deltagarna i projektet utvecklat en process för att omvandla gasen till en kemisk produkt, i detta fall en miljövänlig metanol att användas för fartygsdrift.

Målet i det internationella forskningsprojektet är att metanolen ska demonstreras i fartyget Stena Germanica som trafikerar sträckan Göteborg-Kiel.


En gasledning som nyligen har byggts mellan SSAB:s masugn i Luleå och Swereas MEFOS pilotanläggning är en förutsättning för projektet.

Gasen från masugnen innehåller kolmonoxid, koldioxid, vätgas samt kvävgas och fokus i det här projektet har varit att ta tillvara både vätgas, kolmonoxid och koldioxid för att skapa kemiska produkter. Med metoden kan vi fånga in allt fossilt kol och utnyttja energin i gaserna till att i en effektiv process tillverka metanol, säger Magnus Lundqvist, forskare på Swerea MEFOS. 


– Ett av våra fokusområden är att använda renare energi och där måste vi våga vara kreativa och pröva nya vägar. Forskningsprojektet visar att det går att få fram fossilfria bränslen på nya oväntade vägar och projektet är ett gott exempel på hur vi tillsammans kan göra både industrin och sjöfarten ännu mer miljövänlig, säger Per Stefenson, projektledare på Stena Teknik. 


Projektet pågår 2016–2020. Elva företag från sex olika länder deltar, däribland SSAB och Stena Rederi från Sverige. Det koordineras av spanska I-Deals Innovation & Technology venturing Services SL.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078