Raffinaderiet ska enligt planerna stå färdigt redan 2019. Produktionen uppges planeras till 200000 ton om året – tre fjärdedelar biodiesel och en fjärdedel biobensin. Råvaran är energived. Tekniken uppges vara kinesisk.
Kaidi grundades 1992 och sägs höra till de största aktörerna på den kinesiska bioekonomimarknaden. Bolaget driver bioraffinaderier i Kina och Vietnam. Det har 8000 anställda.
Men planerna har på sina håll mötts med skepsis. För några år sedan hade de finska företagen Vapo och Metsä planer på att bygga en liknande, men något större, anläggning just i Kemi.
Planerna stupade då på ekonomin, trots ett utlovat investeringsstöd från EU i miljardklassen. Dessutom är oljepriset just nu mycket lågt.
En som är mycket skeptisk är professor Mikko Kara, forskare i energisystem och en av dem som utvärderade Vapos och Metsäs projekt. Till tidningen Teknikka & Talous (Teknik och Ekonomi) säger han att projektet innehåller höga risker och kan komma att innebära mycket kraftiga subventioner. Hela affären verkar inte så förnuftig, menar han.