Ökning av äggförsäljningen med 40 % genom ny förpackningsdesign från Stora Enso
Företaget Epicur producerar och säljer ägg i Ryssland. De säljer bl a ägg i en 20-äggsförpackning under varumärket ”Leto”. De bad Stora Enso Packaging om hjälp med att utveckla en ny och innovativ lösning för förpackningen.
Den nya designen togs fram gemensamt av Epicus och Stora Enso Packagings Designstudio.
”Tanken med våra Designstudios är att kundens och Stora Ensos experter ska kunna arbeta gemensamt i en välutrustad miljö där designarbetet kan dras igång på en gång. Redan under första mötet kan en prototyp till förpackning tas fram. I studion förenas kundens behov, kreativitet och design med Stora Ensos expertis inom förpackningsstruktur och produktion”, berättar Fredrik Stensson, marknadschef, Stora Enso Packaging.
Resultatet av den nya förpackningsdesignen för äggförpackningen:
· Försäljningen ökade med 40 %
· Hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar.
· Den nya designen ökade antalet förpackningar som kunde staplas i en lastbil med 60 %
· Storleken på förpackningen minskade med 20 %
· Den styva konstruktionen minskade betydligt antalet förpackningsskador - förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport