Drastiska förändringar väntar pappersindustrin
2012-06-14 Hårdare global konkurrens och förändrade konsumtionsvanor kommer att tvinga fram stora förändringar inom pappersindustrin. Det är en av slutsatserna i PricewaterhouseCoopers årliga undersökning.
63 procent av de intervjuade VD:arna uppger, att de planerar för förändrade strategier under det kommande året. En fjärdedel framhåller dessutom, att förändringarna kommer att vara omfattande.
Kostnadsbesparingar tycks alltjämt vara det främsta medlet för att nå ökad lönsamhet i branschen. Mer än 80 procent av de tillfrågade cheferna säger, att de vidtagit någon typ av kostnadsbesparande åtgärd under det gångna året, och ungefär lika många planerar för ytterligare kostnadssänkningar under det kommande året.
För att nå tillväxt anser 37 procent av de tillfrågade, att nya produkter och tjänster är den största möjligheten.
Stora Ensos VD, Jouko Karvinen, är en av dem som intervjuats i undersökningen. Enligt honom sker innovationsarbetet i de flesta industrier utifrån ett tekniskt perspektiv och inte utifrån ett konsumentperspektiv:
- Vi är väldigt förtjusta i att prata om olika tekniska möjligheter, men i själva verket vet vi inte så mycket om de marknader som vi försöker att sälja våra produkter till. Jag tror det är där man måste börja, att först stoppa in konsumenten i ekvationen, innan man tar fram tekniska lösningar, säger Jouko Karvinen.