Skogsindustrierna ger tummen ned till Trafikverket
2012-04-27 På fredagen presenterades Trafikverkets kapacitetsutredning. Skogsindustrierna anser inte att förslagen är tillräckliga.
Det handlar om möjligheten till effektiva järnvägstransporter, som är avgörande för skogsindustrin – stråken längs Norrlandskusten inklusive Ostkustbanan, transporter på båda sidor om Vänern med Göteborgs hamn som mål, och transporter genom Sverige via Malmö till kontinenten.
- Investeringsramen ligger på en absolut miniminivå. Det mindre antal nyinvesteringar som föreslås återställer på sin höjd järnvägssystemet till den nivå det ursprungligen byggts för. Det är långt ifrån tillräckligt, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
Skogsindustrierna är också starkt kritiska mot att banavgifterna höjs så kraftigt. Det handlar om en tredubbling till i slutet av 2021.
- Den här typen av prissättning bör ske med utgångspunkt i kvalitet, tillgänglighet och effektivitet i systemet, vilket vi anser inte vara fallet här, säger Karolina Boholm.
I utredningens klimatpaket föreslås som en åtgärd införandet av kilometeravgifter för lastbilar.
- Det styrmedlet är enligt vår uppfattning ett feltänk i alla avseenden, understryker Karolina Boholm. Det är dyrt, ineffektivt och drabbar framförallt transporter i områden där ofta inga alternativ finns. Det är en glesbygdsskatt, helt enkelt.